Annons

Mer än var femte svensk handlar mat på nätet

Mer än var femte svensk handlar mat på nätet

2014-05-20 10:44

Den digitala livsmedelsförsäljningen fortsätter att gå starkt och under 2013 ökade försäljningen med 38 procent jämfört med föregående år. Allra bäst har utvecklingen varit för de fullsorterade livsmedelsbutikerna som nu gått om de färdiga middagslösningarna i popularitet.

Svensk Digital Handel har idag släppt sin rapport Digital Mathandel 2014, och den visar att mat på nätet fortsätter att öka kraftigt. 22 procent av de tillfrågade svarar att de handlat mat på nätet under det senaste året. De främsta skälen till att handla mat digitalt uppger konsumenterna vara bekvämligheten, utbudet och tidsbesparingen.
– När den yngre och mer näthandelsvana generationen kommer ut i arbetslivet och bildar familj kommer sannolikt mathandeln på nätet att öka ännu mer. Men branschen står inför ett antal utmaningar med bland annat logistiken, presentationen av varorna och kundernas vilja att känna på produkterna innan köp. För att se resultat måste vi arbeta vidare med detta, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.
2013 omsatte branschen 2,2 miljarder kronor i Sverige, vilket motsvarade en tillväxt om 38 procent jämfört med året innan. Av de som provat att handla mat på nätet svarar 74 procent att de kommer att handla mat igen under det kommande året. Samtidigt utgör den e-handlade maten bara en procent av den totala dagligvaruhandeln, så potentialen är fortsatt enorm.

Konsumenten allt mer van

Mat på nätet brukar delas upp i tre olika kategorier. Den fullsorterade dagligvarubutiken, färdiga middagslösningar där ingredienser och recept ingår som en paketlösning och butiker som är specialiserade på enskilda sortiment eller livsmedel.

Tidigare år har de färdiga middagslösningarna varit de mest populära bland konsumenterna, men det senaste året gick de digitala matbutikerna om i popularitet. Av de som har handlat mat på nätet uppger 43 procent att de har gjort matinköp i en fullsorterad dagligvarubutik på nätet, medan motsvarade siffra för de färdiga middagslösningarna är 36 procent.
– En tänkbar anledning till matbutikernas frammarsch är att konsumenterna blivit mer vana vid att handla livsmedel digitalt och i större utsträckning köper andra produkter också, säger Jonas Ogvall.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta