Mer än dubbelt upp för Blåvitts nya e-handel

Inför fotbollssäsongen 2015 satsade IFK Göteborg på fler plan än det sportsliga och med en ny e-handelslösning ökade försäljningen med mer än 130 procent.

I april lanserade IFK Göteborg en ny, modern och mobilanpassad e-handelslösning, Blåvittshopen.se. Förutom ett nytt grafiskt formspråk låg stort fokus på att integrera e-handelsflödet med den fysiska butiken på Gamla Ullevi. Något som var särskilt viktigt då all hantering sköts därifrån.

Joakim Fjällgård, som rekryterades under 2014 som ny Merchandise Manager, spände bågen och räknade med en fördubblad försäljning på nätet under det första året.

Annons

– Lanseringen av vår nya webbshop har varit en fullträff. Försäljningen i webbshopen har ökat med klart mer än 100 procent jämfört med förra året och redan i september hade vi uppnått årets e-handelsbudget, berättar Joakim Fjällgård.

En väldigt specifik målgrupp

Med en försäljningsökning på 130 procent jämfört med 2014 har satsningen överträffat alla förväntningar, och enligt Fjällgård är den höga tillväxten på kort tid särskilt intressant ur ett e-handelsperspektiv.

Det då Blåvittshopen är en souvenirbutik med en så specifik målgrupp i form av sina fans. Något som även Mercedes Karacsony, marknadschef på E37 som står för e-handelslösningen, håller med om.

– Blåvittshopens framgångar är intressant som ännu ett bevis för hur mycket man kan uppnå genom att optimera alla fundamentala delar i e-handelskedjan – säljande design, integration, innehåll, betalningsflöde och mobilanpassning, säger Mercedes Karacsony.

Annons