Mer e-handel med livsmedel när CartFresh går västerut

Efter att plattformsleverantören Zakas.ua från Ukraina bytt namn till CartFresh, säger sig företaget vara redo att ta över Europa och resten av världen. Namnet ska underlätta för företaget att attrahera kunder i engelsktalande länder.

Enligt en artikel på Ecommerce News levererar "white label"-företaget CartFresh för närvarande plattformslösningar till de fyra av de tio största nationella återförsäljarna inom dagligvaruhandel i Ukraina och nu vill företaget expandera utomlands, genom att fortsätta att leverera plattformar till stora företag inom just livsmedelsförsäljning.

I första hand siktar CartFresh på resten av Europa och USA, och uppges redan vara igång med förhandlingar med ett antal företag, men enligt VD:n Yegor Anchishkin, har bolaget även fått ett erbjudande från Kina.

Annons

- Vi vill vara standardalternativet för en återförsäljare när han tar ett beslut om att börja sälja online. Precis som att FedEx eller UPS är standardalternativ för att skicka ett paket, bör CartFresh vara den första du ser framför dig när du vill börja med matleveranser från din butik, säger han.

Inga startavgifter eller underhållskostnader

För dagligvaruhandlare som vill arbeta med en white label-plattform finns det enligt Yegor Anchishkin inga startavgifter eller kostnader för underhåll. Han förklarar i intervjun med Ecommerce News att CartFreshs affärsmodell bygger på två intäktsströmmar:

- Provision på försäljningen hos återförsäljarna och en expeditionsavgift från kunderna. Och om en kund inte är helt nöjd med sitt val, erbjuder företaget en pengarna tillbaka-garanti.

Enligt Yegor Anchishkin spelar det inte så stor roll för företaget i vilket land expansionen inleds, det viktiga är att den blir av.

- Vi är redo att börja i det land vår partner vill arbeta i. Det är alltid affären själv som bestämmer vilket land försäljningen ska börja i. Just nu kan jag inte säga i vilket land och med vilken dagligvarukedja vi kommer att lansera i Europa.

Annons