Annons

Ökad trafik och konvertering när menyn flyttades till botten Fokus på mobilen i 8848 Altitudes nya sajt

Ökad trafik och konvertering när menyn flyttades till botten

2016-10-10 11:31

8848 Altitude ville ta “mobile first” till nästa nivå och fick goda resultat när menyn bytte plats.

För en knapp månad sedan berättade vi att klädmärket 8848 Altitude var mitt uppe i en storsatsning på sin e-handel och att företaget nyss hade gått in på sju nya marknader. I samband med expansionen valde företaget även att göra om sin sajt, som nu är mer mobilanpassad än tidigare.

- Många pratar idag mobile first och att vårt mobila användande blir allt viktigare för att nå konsumenten vid alla tillfällen. 2016 räcker det inte att bara tänka responsiv design utan vi måste tänka på användarvänligheten i mobilen till 100 procent, säger Anton Peterson, e-handelsansvarig på 8848 Altitude.

Lättare navigera med en hand

Den kanske största nyheten med den nya sajten är att menyn har flyttats från toppen till botten för att ge användaren en bättre användarupplevelse och smidigare navigation.

- Att menyn ska sitta nära tummen så att navigeringen med en hand blir enklare känns som självklarhet när vi väljer mobile first. Ändringen har fått positiv feedback och vi ser en ökning generellt.

I dag kommer 52 procent av 8848 Altitudes trafik via mobilen, och sedan den nya sajten lanserades ska både trafiken och konverteringen ha visat upp fina siffror.

Annons
Annons

Hur kom ni på att ni skulle göra just de här förändringarna?

- När vi diskuterade mobile first tittade vi på appar. Vi är dock inte i stadiet där en egen applikation var att tänka på. Men vi funderade på hur vi kunde göra responsiv design mer likt en app, säger Anton Peterson.

Uppdatering: Tidigare stod det att 30 procent av trafiken kom via mobilen, rätt är alltså 52 procent.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Annons
Annons
Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta