Ökad trafik och konvertering när menyn flyttades till botten

8848 Altitude ville ta “mobile first” till nästa nivå och fick goda resultat när menyn bytte plats.

För en knapp månad sedan berättade vi att klädmärket 8848 Altitude var mitt uppe i en storsatsning på sin e-handel och att företaget nyss hade gått in på sju nya marknader. I samband med expansionen valde företaget även att göra om sin sajt, som nu är mer mobilanpassad än tidigare.

- Många pratar idag mobile first och att vårt mobila användande blir allt viktigare för att nå konsumenten vid alla tillfällen. 2016 räcker det inte att bara tänka responsiv design utan vi måste tänka på användarvänligheten i mobilen till 100 procent, säger Anton Peterson, e-handelsansvarig på 8848 Altitude.

Annons

Lättare navigera med en hand

Den kanske största nyheten med den nya sajten är att menyn har flyttats från toppen till botten för att ge användaren en bättre användarupplevelse och smidigare navigation.

- Att menyn ska sitta nära tummen så att navigeringen med en hand blir enklare känns som självklarhet när vi väljer mobile first. Ändringen har fått positiv feedback och vi ser en ökning generellt.

I dag kommer 52 procent av 8848 Altitudes trafik via mobilen, och sedan den nya sajten lanserades ska både trafiken och konverteringen ha visat upp fina siffror.

Hur kom ni på att ni skulle göra just de här förändringarna?

- När vi diskuterade mobile first tittade vi på appar. Vi är dock inte i stadiet där en egen applikation var att tänka på. Men vi funderade på hur vi kunde göra responsiv design mer likt en app, säger Anton Peterson.

Uppdatering: Tidigare stod det att 30 procent av trafiken kom via mobilen, rätt är alltså 52 procent.

Annons