Annons

Ökad trafik och konvertering när menyn flyttades till botten Fokus på mobilen i 8848 Altitudes nya sajt

Ökad trafik och konvertering när menyn flyttades till botten

2016-10-10 11:31

8848 Altitude ville ta “mobile first” till nästa nivå och fick goda resultat när menyn bytte plats.

För en knapp månad sedan berättade vi att klädmärket 8848 Altitude var mitt uppe i en storsatsning på sin e-handel och att företaget nyss hade gått in på sju nya marknader. I samband med expansionen valde företaget även att göra om sin sajt, som nu är mer mobilanpassad än tidigare.

- Många pratar idag mobile first och att vårt mobila användande blir allt viktigare för att nå konsumenten vid alla tillfällen. 2016 räcker det inte att bara tänka responsiv design utan vi måste tänka på användarvänligheten i mobilen till 100 procent, säger Anton Peterson, e-handelsansvarig på 8848 Altitude.

Lättare navigera med en hand

Den kanske största nyheten med den nya sajten är att menyn har flyttats från toppen till botten för att ge användaren en bättre användarupplevelse och smidigare navigation.

- Att menyn ska sitta nära tummen så att navigeringen med en hand blir enklare känns som självklarhet när vi väljer mobile first. Ändringen har fått positiv feedback och vi ser en ökning generellt.

I dag kommer 52 procent av 8848 Altitudes trafik via mobilen, och sedan den nya sajten lanserades ska både trafiken och konverteringen ha visat upp fina siffror.

Annons
Annons

Hur kom ni på att ni skulle göra just de här förändringarna?

- När vi diskuterade mobile first tittade vi på appar. Vi är dock inte i stadiet där en egen applikation var att tänka på. Men vi funderade på hur vi kunde göra responsiv design mer likt en app, säger Anton Peterson.

Uppdatering: Tidigare stod det att 30 procent av trafiken kom via mobilen, rätt är alltså 52 procent.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons
Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Annons
Annons
Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta