Annons

Microsoft går hårt åt Google Shopping i ny kampanj

Microsoft går hårt åt Google Shopping i ny kampanj

2012-11-30 16:19

Google Product Search blev i våras Google Shopping. Något som betydde att de som ville synas i den nya shoppingportalen fick betala för det. Detta har rört upp en del känslor och framförallt hos Microsoft som med sin söktjänst Bing, attackerar Google Shopping i en ny kampanj.

I veckan lanserade Microsoft sin senaste anti-Google kampanj. Med den nya webbplatsen Scroogled.com går de till attack mot Google Shopping och vad man anser vara en oschysst metod för att få e-handlare att betala för att premieras i sökresultaten.

- I början predikade Google, "Don't be evil". Men detta förändrades den 31 maj 2012. Det var då Google Shopping ändrade inriktning. Enkelt uttryckt så är alla deras shopping-resultat nu betalda annonser. Vi menar att när du begränsar kundernas val och rangordnar dem efter betalning, då blir konsumenten Scroogled, kan man bland annat läsa på sajten.

Samtidigt lovar Microsoft Bing att man inte själva inte har några planer på att gå över till betalda annonser som leder till högre ranking.

Kampanjen kan ge fel fokus

Förutom det har man även passat på att ge det påhittade ordet ”Scroogled” en egen definition:

1. Googles praxis att sälja sina shoppingresultat till högsta budgivare; känd för att skapa intensiv ilska hos nätkonsumenter som kanske går miste om det bästa priset eller varan med högst kvalitet.

2. Eftersom Google Shopping endast omfattar resultat från annonsörer som betalar dem, ingår ej några av världens största återförsäljare.

3. Förlusten av pengar i samband med ett dåligt sökresultat hos Google Shopping. Biverkningar av att inte ha fått det bästa priset när du trodde att du fått det, innefattar sorg, frustration och bitterhet.

Även om det på sajten finns många intressanta punkter som säkert får en hel del att vakna upp, är dock frågan är hur den här typen av kampanjer uppfattas av de som står bredvid och tittar.

Många tycker nog att de tar upp ett viktigt ämne men det finns förmodligen även de som istället för att fokusera på innehållet funderar på Microsofts tillvägagångssätt. Något som i slutändan kan slå tillbaka på Microsoft själva.

 

Källor: TechCrunch, The Verge

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Så gick det under

Facit: Så gick det under "årets sämsta vecka"

Lägre temperaturer kan ha boostat e-handeln.

Annons
Annons
Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Många krav på listan.

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

"Ett superbrand".

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

Annons
Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta