Annons

Microsoft sugna på att skapa Amazon-rival

Microsoft sugna på att skapa Amazon-rival

2013-06-24 09:33

Microsoft har planer på att ge Amazon och eBay en match om e-handelsmarknaden. Mjukvarujätten ska enligt rykten ha fört samtal med både e-handlare och teknikföretag om en eventuell marknadsplats. Projektet ska dock ha lagts på is, åtminstone för tillfället.

Microsoft ska enligt källor nära företaget under en tid ha undersökt möjligheterna att lansera en egen e-handelsmarknadsplats för att ta sig an tungviktarna Amazon och eBay. En uppgift som kan anses vara lättare sagt än gjort med tanke på att de båda e-handelsjättarna har drygt 20 års försprång, och Amazon i dag har 26 procent av e-handelsmarknaden i USA.

Mjukvarujätten ska enligt uppgifterna haft ganska långtgående planer och även fört diskussioner med både återförsäljare och teknikföretag om en eventuell marknadsplats. För att locka konsumenter ska man bland annat haft planer på att subventionera priset på marknadsplatsens produkter med hjälp av en del av de reklampengar man får in via sin sökmotor Bing.

Microsoft hade också hoppats på att kunna erbjuda marknadsplasten som en del av sin Windows-programvara för datorer, och så småningom även på andra relaterade produkter som Xbox samt smartphones och surfplattor som drivs av Windows.

Verkar inte ge sig

Målet med projektet som gått under kodnamnet ”Brazil” ska enligt en taleskvinna för Microsoft ha varit att möjliggöra en mer direkt handelsmodell mellan kunder, varumärken och återförsäljare. Det ska dock ha lagts på is för tillfället.

Microsoft vill inte berätta varför man inte valt att gå vidare med projektet, men samma taleskvinna säger samtidigt att man inte helt gett upp planerna.
– Vi är fast beslutna att hitta nya och differentierade sätt att aktivera en rikare och mer uppgiftsorienterad strategi för e-handel och online-annonsering.

Källa: WSJ.com

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta