Annons

Miinto lockade tre miljoner besökare i december

Miinto lockade tre miljoner besökare i december

2014-01-09 09:41

Modevaruhuset Miinto fortsätter att visa fin tillväxt. Under 2013 har omsättningen ökat med över 100 procent och man har idag över 2 000 anknutna fysiska butiker. Miinto tror också på ett starkt 2014, dels genom tillväxt av nya butiker, samt ökad onlineförsäljning hos de befintliga medlemmarna.

Miinto består idag av fler än 2 000 fysiska butiker runt om i Skandinavien, Nederländerna och Spanien. Med fler än 300 000 produkter online beskriver sig Miinto som en av Nordens största shoppinggallerior.

Under 2012 ökade Miintos svenska e-handel med 188 procent jämfört med föregående år, och det verkar vara fortsatt positiva siffror även för hela koncernen. Man nämner inga siffror men omsättningen på Miinto har ökat med över 100 procent från år 2012 till 2013.

Bara i december 2013 hade man mer än 3 miljoner besökare och modevaruhuset tror på en fortsatt stark tillväxt under 2014.
– Efter många års hård konkurrens har nu de fysiska butikerna hittat ett sätt till överlevnad – på Internet. Kombinationen fysisk butik och webbshop har tillsammans visat sig vara det vinnande konceptet, säger Mike Radoor, medgrundare till Miinto.

Kvinnor en viktig målgrupp

Miintos affärsidé bygger på att samla produkter från små klädbutiker på sin sajt, och ge dem en chans att konkurrera med de stora kedjorna. Och det här är något som verkar uppskattas av både säljare och konsumenter, särskilt när det gäller det kvinnliga könet.

Enligt Mike Radoor beror den senaste tidens framgång till 95 procent på köpstarka kvinnor i åldern 25-40 år. Den kvinnliga konsumenten handlar i genomsnitt en gång i månanden på Miinto och en del har visat sig handla så mycket som upp till 45 gånger på ett år. Det är även dessa kvinnor som förväntas lyfta försäljningen i framtiden.
– Många renodlade webbutiker har svårt att hitta en ekonomisk balans, mycket beroende på hård konkurrens från Zalando och Nelly. Detta medan Stylebop, LUISAVIAROMA och Miinto visar stark framgång. Den gemensamma faktorn för de sistnämna verksamheter är att alla kombinerar traditionell fysisk handel med näthandel, säger Mike Radoor.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta