Annons

Miinto ska växa med nya miljoner i kassan

Miinto ska växa med nya miljoner i kassan

2012-08-22 10:27

Miinto har blivit en av Europas snabbast växande modevaruhus på nätet med sin nyskapande affärsmodell. Nu har man fått in en investering på 6 miljoner dollar från Dawn Capital. Pengar som ska användas för att växa ytterligare.

Miinto såg dagens ljus för första gången våren 2009 när sajten slog upp portarna i Danmark. Vi har tidigare skrivit om deras affärsidé som bygger på att samla enskilt ägda butiker och deras produkter på sin sajt och ge dem en chans att konkurrera med de stora kedjorna.

Det har gått som tåget och för drygt ett år sedan steg man in på den svenska marknaden och under årets första kvartal kunde man stoltsera med drygt 200 000 besökare i månaden och en omsättning på sex miljoner kronor. Idag finns Miinto i sju länder och väntas omsätta över 50 miljoner euro. Nu har man alltså fått in en investering på 6 miljoner dollar från Dawn Capital.
– Avtalet med Dawn uppmanar till en ännu mer aggressiv utveckling av vår verksamhet över hela världen än vad vi ursprungligen tänkt. En styrka i vårt företag är att vi har över 1600 modeinköpare med kompetens från de butiker vi har i vårt nätverk, vilket innebär att vi alltid har ett utbud som folk vill ha, säger Morten Larsen, VD för Miinto.
Imponerad av tillväxten

Norman Fiore, Managing Partner på Dawn Capital säger att Miinto’s affärsmodell har många tydliga fördelar och man är mycket imponerade av den tillväxt som Miinto uppnått och de samarbetspartners de har samlat.
– Detta var en mycket konkurrensutsatt process och vi är glada över att ha Dawn som vår nya partner med tanke på deras erfarenhet av att välja ut vinnare inom den europeiska riskkapitalistmarknaden, säger Morten Larsen.
Investeringen kommer att användas till att öka tillväxten i företaget genom att öppna upp på nya marknader under 2012 och 2013. Man planerar också att investera i teknologi och nya produkter.



Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta