Annons

Miinto tar bort fraktavgiften i sina butiker

Miinto tar bort fraktavgiften i sina butiker

2012-11-27 09:24

Miinto.se har under de senaste sex månaderna testat fraktfritt i sin butik under olika perioder. När man jämfört de siffrorna, med när konsumenterna fått betala för frakten är resultaten obestridbara. Månadsintäkterna har ökat med 40 procent och nu tar man bort fraktavgiften i butiken.

Fraktfritt eller ej är något av en het potatis inom e-handelsvärlden. Men modevaruhuset Miinto.se, som samlar enskilt ägda butiker på sin sajt, har sett en positiv effekt av att erbjuda fri frakt i sin svenska butik.

Genomsnittskundkorgen har minskat med cirka 15 procent, men frekvensen på köpen har ökat. Något som i förlängningen gjort att månadsintäkterna på Miinto.se ökat med 40 procent. De siffrorna har nu lett till att Miinto.se och Miinto.dk beslutat att ta bort fraktavgiften för sina konsumenter.
– Vi har stora förväntningar på att vi inför fri frakt och vi är övertygade om att det kommer att leda till ökade intäkter för våra anslutna butiker. Det är naturligtvis ingen slump att vi inför detta precis innan julhandeln då denna period ger butikerna en chans att ändra röda siffror till svarta, säger Lin Eriksson, marknadschef Miinto.se.

Vilken typ av frakt är bäst?

Det blir allt vanligare att olika webbshoppar erbjuder fraktfritt till sina kunder, men vi har också sett de som valt att slopa fri frakt. Bland annat CDON som tidigare i år började jobba med en mer dynamisk fraktavgift.

Det finns också ytterligare varianter. I början av året gick Shirtstore.se ut med att man erbjöd fri frakt under ett år för en fast avgift på 99 kronor, något som påminner lite om Amazons Prime-tjänst. Man har dock valt att skrota det och har nu en avgift på 29 kronor oavsett orderstorlek. Dock bjuder de på frakten om varuvärdet överstiger 800 kronor.

I skobranschen är det däremot mycket vanligt med fri frakt. Kanske beroende på att konkurrensen just nu är stenhård inom det segmentet, och att inte erbjuda fraktfritt till sina kunder kan ge konkurrenterna en fördel.

Skokoncernen NilsonGroup som bland annat står bakom DinSko, Nilson Shoes, Skopunkten och Ecco-butikerna har med sin e-handel, Put Feet First valt att inte följa i andras fotspår. Här får kunden betala 39 kronor för både frakt och returer, och man uppmanar i stället sina kunder att byta skorna i någon av butikerna.

Miinto menar på att fri frakt numera är mer regel än undantag i Sverige. Vi vet inte om det är sant men fler och fler experimenterar med att plocka bort fraktavgiften, och resultatet blir ofta fler order men med lägre ordervärde.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Tomaszhou
2012-11-27 11:16

Ja då får man väl hoppas på att Posten sänker sina priser då det är dem som blir storvinnare! :)

DanielN
2012-11-27 14:55

Det intressanta är hur mycket deras kostnader har ökat. Inte bara intäkterna...

Annons
Contentors vd Rebecca Brodd lämnar - han tar över

Contentors vd Rebecca Brodd lämnar - han tar över

Går vidare till en hemlig tjänst.

Annons
Annons
Kinaposten hamnar i Örebro - tullager ska stå klart i höst

Kinaposten hamnar i Örebro - tullager ska stå klart i höst

Säger hejdå till Arlanda.

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

"Vi har en tydlig position som en kvalitetsspelare gentemot våra konkurrenter".

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Ska stå för uppemot 40 procent av omsättningen om fem år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

De ligger betydligt högre än snittet på 21 procent.

Indiska toppar laget - rekryterar två modeveteraner

Bägge har tidigare jobbat på Åhléns.

Omniaktör teamar upp med The Mauler: "Spot on för oss"

Ska webbsända träningstillfällen från stjärnans gym.

Annons
Annons
E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

"Tycker att de har byggt ett fint bolag med rätt tänk".

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor

Motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

Simris Alg ökar förlusten - backar 22 miljoner

Lånade 4 miljoner i väntan på investerare.

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

Även enkel returprocess högt upp på önskelistan.

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Bytte strategi och vann kundernas hjärtan.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

SwedOffice söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta