SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Bring
Miljö och hållbarhet allt viktigare för svenska nätkunder

Miljö och hållbarhet allt viktigare för svenska nätkunder

2019-06-10 10:51

Nästan hälften av de svenska nätkonsumenterna efterfrågar information om hur e-handlarna arbetar med miljö och hållbarhet och två av tio nätshoppare gör ett miljömedvetet val av nätbutik. Det visar nya tal från Brings e-handelsrapport ”Så väljer kunderna dig”.

Över 1000 svenska nätkunder har svarat på frågor hur de vill handla på nätet utfört av undersökningsbolaget Ipsos.

De senaste årens utveckling visar att den digitala omställningen inom handeln accelererar. Tillväxten sker nästan uteslutande på nätet och undersökningen visar att 97% av de som är under 40 år handlar fysiska varor på nätet.

Med den växande e-handeln ökar också konsumenternas medvetenhet och krav på en mer hållbar och mindre miljöpåverkande handel.

Kunderna får inte den information de efterfrågar

Det finns en snabbt växande medvetenhet kring miljö och hållbarhet hos de som handlar på nätet. Det visar Brings senaste e-handelsrapporten Bring Research. Det är framförallt tydligt hos de som är under 40 år. Det är den generationen som leder utvecklingen och är också de som kommer ställa de tuffaste kraven på en mer hållbar handel framöver. De svenska kvinnorna under 40 år går i bräschen, drygt hälften av de svenska kvinnorna som handlar på nätet efterfrågar information om hur e-handlarna arbetar med miljö och hållbarhet men endast 1 av 10 upplever att nätbutiken motsvarar deras förväntningar på information.

Kunderna gör miljömedvetna val

Rapporten visar också att fler och fler svenska nätkunder gör miljömedvetna val av nätbutiker. Nästan 20 procent av de svenska nätkunderna har gjort ett medvetet val av nätbutik vid sitt senaste köp i förhållande till miljö och hållbarhet.

Att synliggöra sitt arbete för en mer hållbar och mindre miljöpåverkande handel kommer framöver att bli viktigt för att differentiera sig. Många nätbutiker har ett aktivt miljö- och hållbarhetsarbete men väldigt få synliggör det för sina kunder.

-"Medvetenheten hos dagens konsumenter kring en hållbar handel är tydligt växande. Men det är få e-handlare som motsvarar kundernas förväntan. Jag är övertygad om att det är många nätbutiker som arbetar aktivt med miljö och hållbarhet men inte informerar om det tillräckligt väl på sina webbsidor" säger Catherine Löfquist Hållbarhetschef Bring

Både de manliga och kvinnliga konsumenterna uppger att för att en nätbutik ska framstå som hållbar är att de använder sig av förnybart eller återvunnet emballage. Samt att nätbutiken framhäver att varan är hållbart producerad och av hög kvalité.

Tips & råd kring hur nätbutiker kan leva upp till konsumenternas gröna förväntningar?

  • Synliggör och kommunicera alla åtgärder du vidtar för att minska din miljöpåverkan i all dialog med dina kunder för att skapa en mer hållbar leveranskedja. Ex. webben, nyhetsbrev och sociala medier.
  • Ge dina kunder möjlighet att vara med och bidra till en mindre miljöpåverkande handel genom att erbjuda miljömedvetna val. 
  • Gör hållbara val och tänk, miljö i hela din värdekedja
-"Dagens och morgondagens konsumenter kommer både förvänta sig och ställa mer krav på nätbutiker att ha tydlig information och möjlighet att välja miljömedvetna alternativ. De som lyckas synliggöra och övertyga sina kunder om sin hållbarhetsprofil kommer inte bara positionera sig som en ”grön” nätbutik men framförallt vara en vinnare i framtiden" säger Johan Holgersson VP Digital Bring

Vill du veta mer om vilka krav och förväntningar de skandinaviska nätkonsumenterna har, ladda ner Brings senaste ehandelsrapport Bring Research ”Så väljer kunderna dig”.

Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta