Miljarderna rullar in – rean växer med 17 procent

Det går bra nu, rapporterar Adobe.

Runt tvåtiden igår hade amerikanerna redan spenderat 1,52 miljarder dollar på vad som är startsträckan till Black Friday, det vill säga torsdagens Thanksgiving. Detta enligt siffror från Adobe som ska mäta 80 procent av de allra största handlarna i USA. Försäljningstillväxten fram till igår ligger på runt 17 procent.

- Thanksgiving kommer att bli en rekordstor shoppingdag. Konverteringen över hela brädet ser en dubbelsiffriga tillväxt, och vi ser det fortsätta under hela veckan, eftersom vi förväntar oss att Black Friday och Cyber Monday ska dra in mest pengar, säger Mickey Mericle, vp marknadsföring och kundinsikt på Adobe.

Annons

Faktum är dock att e-handeln i landet omsatt en miljard dollar varje dag sedan den 1 november 2017. Och enligt Adobes prognos så kommer det att bli 18 dagar denna julhandel som kommer att passera 2 miljarder dollar i online-försäljning.

Dagens Black Friday är förstås en av dessa dagar. Prognosen för hela julhandeln ligger, enligt Adobe, på 107,4 miljarder dollar i försäljning vilket i så fall skulle innebära en tillväxt på nära 14 procent, jämfört med i fjol.

Annons