Annons

Miljardvärderat betalbolag köper e-handelsplattform Marc-Alexander Christ och Patryk Pawlikowsk

Miljardvärderat betalbolag köper e-handelsplattform

2019-02-13 07:10

Gör som konkurrenten.

Det brittiska betalbolaget SumUp, som under förra året tog klivet till en så kallad unicorn med en värdering på 1 miljard dollar, är i köpartagen. Företaget påminner om svenska iZettle och erbjuder enkla och billiga kortläsare för smidiga betalningar.

LÄS ÄVEN: iZettles största lansering sen 2011 - ny e-handelsplattform

Precis som iZettle ger man sig nu också på e-handeln. IZettle lanserade under förra året sin egen e-handelsplattform. SumUp väljer dock att köpa in kompetensen, när man nu lägger vantarna på e-handelsplattformen Shoplo.

Shoplo satsar också på enkelhet och att snabbt kunna starta upp en e-handel. Företaget är baserat i Warszawa och har 30 anställda, som nu alltså blir en del av det brittiska SumUp.

Annons
Annons

"1 miljon användare"

I slutet av 2017 köpte SumUp det danska bokföringsföretaget Debitoor, som även de satsar på enkelhet för småföretagare. Det är ganska tydligt att SumUp vill erbjuda alla tjänster som digitala småföretagare kan tänkas behöva.

- Från butiksgolvet till e-handelskassan så siktar SumUp på att vara den första anhalten för handlare världen över. Varje beslut som vi fattar för att utöka vår produktkatalog görs med hänsyn till feedbacken från våra 1 miljon användare över hela världen, säger SumUps medgrundare Marc-Alexander Christ i en kommentar till köpet.

Shoplo ser nu möjliheter för en mycket snabbare expansion med sina nya ägare.

- Förvärvet möjliggör skalbarhet samt en snabbare go-to-market, som inte skulle ha varit möjligt annars. Tillsammans kommer våra två företag jobba för att överbrygga online- och offlinevärlden, och göra handlarnas liv bekymmersfritt så att de kan fokusera på vad de gör bäst, säger Shoplos vd Patryk Pawlikowsk.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta