Annons

Miljökritik mot Ellos efter onödig transport av stolar Foto: Stina Stjernkvist/SVT Inger Ljung Olsson och Sanne Olsson leder SVT-programmet Plus

Miljökritik mot Ellos efter onödig transport av stolar

2017-05-11 10:08

Uppmärksammades i TV när en möbelbeställning gick snett.

Att det tyvärr kan uppstå problem i samband med returer kommer nog knappast som någon nyhet för varken e-handlare eller kunder. Men det som åtminstone ofta stannar vid ett klagomål till kundtjänsten, kan i värsta fall också leda till massmedial uppmärksamhet och kritik för slarvigt milöarbete.

Det fick Ellos erfara när den forna postorderjätten skickade ut fyra stolar till en kund. Senare samma dag som beställningen gjordes upptäckte dock kunden att hon kunde ha fått 25 procent i rabatt, något Ellos inte ska ha informerat om i när hon gjorde sin beställning på telefon.

Irriterande men komiskt

När kunden kontaktade Ellos om saken fick hon beskedet att det inte gick att dra av rabatten i efterhand, varpå den forna postorderjätten startade ett nytt ärende, skickade ut fyra nya stolar och bad kunden att skicka tillbaka de fyra första.

Kunden, som inte förstod varför det skulle vara så svårt att ändra priset i efterhand, tyckte nu att det hela “lät jättebökigt”, och valde därför att vända sig till SVT:s konsumentprogram Plus.

Annons
Annons
- Först blev jag irriterad, men nu tycker jag bara att alltihop är komiskt. Det är ju inte alls effektivt att skicka stolar fram och tillbaka, säger hon till programmet.

"Verkar som att vi har gjort fel"

Både kunden och Plus har reagerat på att Ellos på sin hemsida uppger att företaget fokuserar på att minska koldioxidutsläppen från varutransporter och resor för att minska påverkan på miljön, något kunden tycker rimmar illa med det som har inträffat.

Ellos medger i ett mail till SVT att de borde ha agerat annorlunda och gett kunden rabatt på den ursprungliga beställningen.

- I detta fall verkar det som att vi har gjort fel och det ska vi självklart se över och säkerställa att det inte händer igen, skriver företagets Customer Relations Manager Katja Widlund i ett mail till TV-kanalen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Däck365 nådde 99 miljoner - blir superföretag och gasell

Däck365 nådde 99 miljoner - blir superföretag och gasell

Det går bra nu.

Annons
Annons
Nytt svenskt online-only brand ska lyfta med Kickstarter

Nytt svenskt online-only brand ska lyfta med Kickstarter

"Direkt till konsument, utan några mellanhänder".

1
Många påminnelser med digitala fakturor

Många påminnelser med digitala fakturor

Kunderna vill inte ha dem på posten.

2
<nobr>E-handlarna</nobr> är supertaggade inför shoppingfesten

E-handlarna är supertaggade inför shoppingfesten

Framtidstron ökar rejält bland nätbutiker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desktop-trafiken till <nobr>e-handlare</nobr> sjunker mer än beräknat

Desktop-trafiken till e-handlare sjunker mer än beräknat

Mobilen tar över.

NordicFeel och Eleven tar fart mot 500 miljoner

Helgläsning: NordicFeel och Eleven tar fart mot 500 miljoner

Ska skapa "skönhetens ICA".

RoyalDesign slår upp portarna till ny supermodern sajt

RoyalDesign slår upp portarna till ny supermodern sajt

11 miljoner för branschens Ferrari.

Annons
Annons
Deras väskor ska ta dem ut på resan mot 100 miljoner

Deras väskor ska ta dem ut på resan mot 100 miljoner

Lanserade egen e-handel när köpet blev för krångligt.

Coops nästa <nobr>e-handelssteg</nobr> - leverans lördag och söndag

Coops nästa e-handelssteg - leverans lördag och söndag

Med start imorgon.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Stadium söker:

Customer Analyst

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta