Annons

Miljökritik mot Ellos efter onödig transport av stolar Foto: Stina Stjernkvist/SVT Inger Ljung Olsson och Sanne Olsson leder SVT-programmet Plus

Miljökritik mot Ellos efter onödig transport av stolar

2017-05-11 10:08

Uppmärksammades i TV när en möbelbeställning gick snett.

Att det tyvärr kan uppstå problem i samband med returer kommer nog knappast som någon nyhet för varken e-handlare eller kunder. Men det som åtminstone ofta stannar vid ett klagomål till kundtjänsten, kan i värsta fall också leda till massmedial uppmärksamhet och kritik för slarvigt milöarbete.

Det fick Ellos erfara när den forna postorderjätten skickade ut fyra stolar till en kund. Senare samma dag som beställningen gjordes upptäckte dock kunden att hon kunde ha fått 25 procent i rabatt, något Ellos inte ska ha informerat om i när hon gjorde sin beställning på telefon.

Irriterande men komiskt

När kunden kontaktade Ellos om saken fick hon beskedet att det inte gick att dra av rabatten i efterhand, varpå den forna postorderjätten startade ett nytt ärende, skickade ut fyra nya stolar och bad kunden att skicka tillbaka de fyra första.

Kunden, som inte förstod varför det skulle vara så svårt att ändra priset i efterhand, tyckte nu att det hela “lät jättebökigt”, och valde därför att vända sig till SVT:s konsumentprogram Plus.

Annons
Annons
- Först blev jag irriterad, men nu tycker jag bara att alltihop är komiskt. Det är ju inte alls effektivt att skicka stolar fram och tillbaka, säger hon till programmet.

"Verkar som att vi har gjort fel"

Både kunden och Plus har reagerat på att Ellos på sin hemsida uppger att företaget fokuserar på att minska koldioxidutsläppen från varutransporter och resor för att minska påverkan på miljön, något kunden tycker rimmar illa med det som har inträffat.

Ellos medger i ett mail till SVT att de borde ha agerat annorlunda och gett kunden rabatt på den ursprungliga beställningen.

- I detta fall verkar det som att vi har gjort fel och det ska vi självklart se över och säkerställa att det inte händer igen, skriver företagets Customer Relations Manager Katja Widlund i ett mail till TV-kanalen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta