Annons

Miljökritik mot Ellos efter onödig transport av stolar Foto: Stina Stjernkvist/SVT Inger Ljung Olsson och Sanne Olsson leder SVT-programmet Plus

Miljökritik mot Ellos efter onödig transport av stolar

2017-05-11 10:08

Uppmärksammades i TV när en möbelbeställning gick snett.

Att det tyvärr kan uppstå problem i samband med returer kommer nog knappast som någon nyhet för varken e-handlare eller kunder. Men det som åtminstone ofta stannar vid ett klagomål till kundtjänsten, kan i värsta fall också leda till massmedial uppmärksamhet och kritik för slarvigt milöarbete.

Det fick Ellos erfara när den forna postorderjätten skickade ut fyra stolar till en kund. Senare samma dag som beställningen gjordes upptäckte dock kunden att hon kunde ha fått 25 procent i rabatt, något Ellos inte ska ha informerat om i när hon gjorde sin beställning på telefon.

Irriterande men komiskt

När kunden kontaktade Ellos om saken fick hon beskedet att det inte gick att dra av rabatten i efterhand, varpå den forna postorderjätten startade ett nytt ärende, skickade ut fyra nya stolar och bad kunden att skicka tillbaka de fyra första.

Kunden, som inte förstod varför det skulle vara så svårt att ändra priset i efterhand, tyckte nu att det hela “lät jättebökigt”, och valde därför att vända sig till SVT:s konsumentprogram Plus.

Annons
Annons
- Först blev jag irriterad, men nu tycker jag bara att alltihop är komiskt. Det är ju inte alls effektivt att skicka stolar fram och tillbaka, säger hon till programmet.

"Verkar som att vi har gjort fel"

Både kunden och Plus har reagerat på att Ellos på sin hemsida uppger att företaget fokuserar på att minska koldioxidutsläppen från varutransporter och resor för att minska påverkan på miljön, något kunden tycker rimmar illa med det som har inträffat.

Ellos medger i ett mail till SVT att de borde ha agerat annorlunda och gett kunden rabatt på den ursprungliga beställningen.

- I detta fall verkar det som att vi har gjort fel och det ska vi självklart se över och säkerställa att det inte händer igen, skriver företagets Customer Relations Manager Katja Widlund i ett mail till TV-kanalen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Rädsla för stämning när man skapar säkra <nobr>e-handelszoner</nobr>

Rädsla för stämning när man skapar säkra e-handelszoner

Välkommen till USA.

Annons
Annons
Louis Vuitton gör som Gucci - öppnar egen <nobr>e-handel</nobr> i Kina

Louis Vuitton gör som Gucci - öppnar egen e-handel i Kina

Lanserar samtidigt digital lyxklocka.

<nobr>E-handelsjätten</nobr> utreds för prisfusk efter miljardbudet

E-handelsjätten utreds för prisfusk efter miljardbudet

Konsumentorganisation kräver att köpet stoppas.

Ebay växte bara 3 procent - gör allt för att stävja Amazon

Ebay växte bara 3 procent - gör allt för att stävja Amazon

Marknadsplatsen omsatte 21,5 miljarder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

CyberPhoto klarade krisen - storsatsar på ny plattform

CyberPhoto klarade krisen - storsatsar på ny plattform

Går från in-house till e-handelsleverantör.

1
Sportamores lagerflytt har påverkat tillväxten negativt

Sportamores lagerflytt har påverkat tillväxten negativt

Men flytten går än så länge enligt plan.

Miljardbolag lägger vantarna på Sverigebaserade Bambora

Miljardbolag lägger vantarna på Sverigebaserade Bambora

Betalar över 14 miljarder kronor.

Annons
Annons
Glass direkt till dörren med Ben & Jerry's nya nätbutik

Glass direkt till dörren med Ben & Jerry's nya nätbutik

Vi försökte genast beställa.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

LensWay Group söker:

WEB/UX Manager

Humlegårdens Ekolager AB söker:

Operativ chef

uteprodukter.se söker:

Innesäljare till uteprodukter.se

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack till e-handelsföretag

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem