Annons

Miljökritik mot Ellos efter onödig transport av stolar Foto: Stina Stjernkvist/SVT Inger Ljung Olsson och Sanne Olsson leder SVT-programmet Plus

Miljökritik mot Ellos efter onödig transport av stolar

2017-05-11 10:08

Uppmärksammades i TV när en möbelbeställning gick snett.

Att det tyvärr kan uppstå problem i samband med returer kommer nog knappast som någon nyhet för varken e-handlare eller kunder. Men det som åtminstone ofta stannar vid ett klagomål till kundtjänsten, kan i värsta fall också leda till massmedial uppmärksamhet och kritik för slarvigt milöarbete.

Det fick Ellos erfara när den forna postorderjätten skickade ut fyra stolar till en kund. Senare samma dag som beställningen gjordes upptäckte dock kunden att hon kunde ha fått 25 procent i rabatt, något Ellos inte ska ha informerat om i när hon gjorde sin beställning på telefon.

Irriterande men komiskt

När kunden kontaktade Ellos om saken fick hon beskedet att det inte gick att dra av rabatten i efterhand, varpå den forna postorderjätten startade ett nytt ärende, skickade ut fyra nya stolar och bad kunden att skicka tillbaka de fyra första.

Kunden, som inte förstod varför det skulle vara så svårt att ändra priset i efterhand, tyckte nu att det hela “lät jättebökigt”, och valde därför att vända sig till SVT:s konsumentprogram Plus.

Annons
Annons
- Först blev jag irriterad, men nu tycker jag bara att alltihop är komiskt. Det är ju inte alls effektivt att skicka stolar fram och tillbaka, säger hon till programmet.

"Verkar som att vi har gjort fel"

Både kunden och Plus har reagerat på att Ellos på sin hemsida uppger att företaget fokuserar på att minska koldioxidutsläppen från varutransporter och resor för att minska påverkan på miljön, något kunden tycker rimmar illa med det som har inträffat.

Ellos medger i ett mail till SVT att de borde ha agerat annorlunda och gett kunden rabatt på den ursprungliga beställningen.

- I detta fall verkar det som att vi har gjort fel och det ska vi självklart se över och säkerställa att det inte händer igen, skriver företagets Customer Relations Manager Katja Widlund i ett mail till TV-kanalen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius startar ny <nobr>e-handel</nobr>

Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius startar ny e-handel

"Ett internationellt projekt på sikt".

Annons
Annons
Han lämnar H&M för att bli Pulsens nya VD

Han lämnar H&M för att bli Pulsens nya VD

Mikael Vikman får toppjobb hos e-handelsleverantören.

Danmark har EU:s dyraste porto - Sverige under genomsnittet

Danmark har EU:s dyraste porto - Sverige under genomsnittet

"Kostnaden för att skicka brev och små paket är så groteskt höga".

PTS:

PTS: "Återstår en hel del arbete för postoperatörerna"

PostNords rapport visade på tydlig förbättring i både leverans och kundnöjdhet, men Post- och telestyrelsen har en annan åsikt.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kontroversiell <nobr>e-handlare</nobr> har startat upplevelsecentrum

Kontroversiell e-handlare har startat upplevelsecentrum

"Jättebra respons från hela Malmö".

Coca-Colas VD talar ut i media:

Coca-Colas VD talar ut i media: "E-handeln är ett problem"

Först hälsotrenden och nu e-handeln - Coca Cola har det inte lätt.

Vad andra <nobr>e-handlare</nobr> kan lära av nätbokhandelns uppgång och fall

Krönika: Vad andra e-handlare kan lära av nätbokhandelns uppgång och fall

Boktuggs chefredaktör om risken att bli utbytt om du inte följer med i utvecklingen.

Annons
Annons
Daniel Wellington fälls för mjölkbondes klockreklam

Daniel Wellington fälls för mjölkbondes klockreklam

Att tagga inlägget med #samarbete räckte inte.

Fröer på nätet - trenden som växer så det knakar

Helgläsning: Fröer på nätet - trenden som växer så det knakar

Branschen både sår och skördar ständigt nya miljoner.

<nobr>E-handelskonferensen</nobr> som satsar allt på upplevelsen

E-handelskonferensen som satsar allt på upplevelsen

Häng med när Ehandel.se besökte Världens Farligaste Möte.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Cowab AB söker:

E-commerce Manager

BRL Electronics söker:

Content Coordinator - Norge

Man of a Kind söker:

Digital Marketer (Social Commerce)

Jollyroom AB söker:

Inköpare Leksaker

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem