Miljonförlust hos sportjätten – ska lösas med mer e-handel

Under Armour säger upp 280 personer för att "förstärka sin digitala förmåga".

Det amerikanska sportmärket Under Armour verkar på senare tid ha kämpat lite i motvind. När bolaget i slutet av förra veckan presenterade sina siffror för årets andra kvartal stod det klart att resultatet för perioden, som tog slut den sista juni, hade landat på minus 12 miljoner dollar. Det var uppenbarligen inte något som företagets ledening var helt nöjd med eftersom den enligt Internet Retailer i samma veva meddelade att 280 tjänster skulle bort.

Men det finns även ljuspunkter hos det populära sportmärket. Omsättningen ökade under Q2 med nio procent till 1,1 miljarder dollar. Den största ökningen ska dock ha skett utanför hemlandet USA, där tillväxten stannade på 0,3 procent för perioden.

Annons

35 procent B2C-handel

Extra bra gick det däremot för företagets B2C-handel, där bland annat den egna e-handeln ingår. Räknar man bara den delen av verksamheten blev ökningen 20 procent till 386 miljoner dollar. Den ska samtidigt ha stått för 35 procent av bolagets globala omsättning.

Under Armour delger inga exklusiva siffror för sin e-handelsförsäljning, men företagets ekonomichef Dave Bergman ska i ett uttalande ha sagt att e-handeln i Nordamerika gick “rätt bra” under Q2.

Ska göra om och öka sin affär 

För att få ordning på resultatet har Under Armour nu lanserat en så kallad omstruktureringsplan, som bland annat ska leda till att företaget blir bättre på att serva “behoven hos den föränderliga kunden och det nya kundlandskapet”.

- Vi ämnar att på ett meningsfullt sätt öka vår affär och samtidigt förstärka vår digitala förmåga, säger VD:n Kevin Plank i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: E-handel och digital plattform får Under Armour att lyfta

Annons