Miljonregn över de virala rakhyvlarna

De billiga rakhyvlarna som tog Internet med storm stärker nu krigskassan inför en fajt med Gillette om rakhyvels-prenumerationerna.

Nätbutiken Dollar Shave Club är inte bara duktiga på att sälja rakhyvlar. De har nu dragit in 75 miljoner dollar i en ny investeringsrunda. Detta bara 9 månader efter att man plockat in 50 miljoner dollar. Totalt skall prenumerationstjänsten lockat till sig 150 miljoner dollar sedan starten 2012.

Vi har tidigare skrivit om Dollar Shave Club som med en mycket viral YouTube-video har byggt upp ett litet rakhyvelsimperium. På bara några dagar hade man lockat tusentals prenumeranter till sina månatliga rakhyvelsprenumerationer. Videon har idag nära 20 miljoner visningar och prenumeranterna har växt till två miljoner.

Annons

Rakhyvelsjätten Gillette har även känt pressen och lanserat sin egen prenumerationstjänst med det fantasifulla namnet Gillette Shave Club.

Värdering över 500 miljoner dollar

Nu tar alltså Dollar Shave Club in 75 miljoner dollar för att stärka kassan. Företaget siktar på en omsättning på 140 miljoner dollar detta år och ska i och med den nya rundan värderas till över en halv miljard dollar. Prenumerationstjänsten växer snabbt och 2013 omsatte man 19 miljoner dollar vilket snabbt ökade till 64 miljoner 2014. Dollar Shave Club skall dock ännu inte vara lönsamma.

Utöver några olika versioner av rakhyvlar, den billigaste kostar förstås en dollar, så säljer man nu även raktillbehör, hårprodukter och även "buttwipes". Den senare är ett försök att få män att torka sig med våtservetter på toa istället för primitivt papper. Hur bra det har gått vet vi ej men den tillhörande videon har i alla fall 3 miljoner visningar och kan ses nedan.

Källa: RecodeFC

Annons