Miljontals E-handlade varor returneras varje år

E-handeln växer så att det knakar. Men det gör även antalet varor som skickas tillbaka till e-handlarna, särskilt inom den nätbaserade klädhandeln. Något som ställer nya krav på butikernas förmåga att möta kundernas förväntningar på enkel returhantering.

Under 2013 handlade mer än sex miljoner svenskar på nätet. Samtidigt returnerades 3,5 miljoner e-handlade varor. Det framgår av en undersökning genomförd av PostNord som också visar att en stor del av de återlämnade paketen kan härledas till den växande nätbaserade klädhandeln.

Något som även ska ha ha legat till grund för klädhandelns svala start på året och returer diskuteras ofta inom e-handeln, och då gärna ämnet fria sådana.

Annons

– Kläder hör av naturliga skäl till den vanligaste varan att returnera eftersom storlek och passform varierar. Tvärtemot vad många tror, är de kunder som gör flest returer värdefulla för företagen, eftersom de är återkommande och lojala. En smidig returhantering är därför lika viktigt och självklart som öppet köp i en fysisk klädbutik. Det ställer givetvis stora krav på e-handlarna, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Klädköpen står alltså inte helt oväntat för en majoritet av alla returnerade köp och nästan 900 000 svenskar returnerade minst ett klädesplagg under 2013. 88 procent av de som har returnerat en vara är nöjda med hanteringen men Arne tycker att svenska företag generellt kan bli bättre på returhantering.

– Nystartade e-handlare fokuserar ofta på att maximera försäljning och glömmer bort returernas betydelse och omfattning. Returerna är kostsamma och måste vara noggrant inräknade i affärskalkylerna. Många företag skulle kunna bli mer kundvänliga om de såg över sina rutiner för returer, som ofta är alldeles för komplicerade. E-kunder har kort tålamod och då gäller det att returrutinerna är enkla, tydliga och en del av en positiv köpupplevelse, säger Arne Andersson.

Omnichannel allt viktigare

Samtidigt blir samspelet mellan fysiska och digitala butiker, så kallad omnichannel, allt viktigare. Under 2013 provade sju procent av alla e-handelskonsumenter först ett klädesplagg i butik för att sedan köpa det på nätet. Omvänt gjorde 13 procent av konsumenterna först research på nätet för att sedan köpa ett klädesplagg i butik.

Ett tydligt tecken på att e-handel och handel i fysiska butiker närmar sig varandra är att traditionella butikskedjor gör satsningar på näthandel och att e-kedjor har eller planerar att öppna fysiska butiker. Trots det visar undersökningar att landets detaljhandlare har långt kvar i sina satsningar på omni-channel.

– För aktörer i detaljhandelsbranschen blir det allt viktigare att både dra nytta av fördelarna av mötet i fysiska butiker och samtidigt kunna erbjuda bästa möjliga tillgänglighet och bekvämlighet via digital försäljning. Det ställer höga förväntningar på oss som leverantörer. Som logistikföretag blir det allt viktigare att kunna erbjuda snabba och flexibla och leveranser, oavsett om varan ska levereras till hemmet, närmaste postombud, arbetsplatsen eller butiken, säger Arne Andersson.



Källa: Press

Annons
Annons