Miljontapp men nöjda kunder när e-handlare bytte plattform

Investerade sig ur teknikstrulet.

Den tidiga sommaren slog hårt mot e-handeln, som enligt våra beräkningar fick se en ytterst blygsam tillväxt under de dagar i maj då solen lyste över hela landet.

LÄS ÄVEN: Det fina vädret stryper den svenska e-handeln

Annons

Hos e-handelsföretaget DesignOnline såg dock utvecklingen annorlunda ut. Bolaget har precis fyllt 15 år och firade födelsedagen med en uppskattad kampanj under maj månad.

- Vi har fantastiskt mycket att göra. Vi är lite överrumplade av maj som verkar ha varit en tuff månad för e-handeln generellt. Då hade vi en tillväxt på över 50 procent. Hittills i juni ligger tillväxten på 32 procent. Så vi är glada och positiva, säger företagets vd Bank Bergström till Ehandel.se, när vi når honom på telefon.

- Kunderna lägger mindre pengar på sista minuten-resor och då finns det mer kvar till konsumtion. Så jag tycker att vädereffekten brukar jämna ut sig över tid, tillägger han.

Investerade i kundtjänsten

I dagarna landade DesignOnlines årsredovisning för 2017 hos Bolagsverket, och som Ehandel.se tidigare har berättat slog företagets omsättning för första gången 200 miljoner kronor. Närmare bestämt fick DesignOnline till en omsättningstillväxt från 178,5 till strax över 215 miljoner kronor, vilket motsvarar lite över 20 procent.

LÄS ÄVEN: Designonline om hur de sprängde 200 miljoner

På resultatsidan ser det dock inte lika ljust ut. Under 2017 nådde DesignOnlines resultat (efter finansiella poster) knappt upp till 6 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 15,8 miljoner året innan.

- I stora drag så är det för att vi har genomfört ett plattformsbyte, säger Bank Bergström, och förklarar att DesignOnline valt att lägga investeringen som en enskild utgift istället för att dela upp kostnaden över tid.

LÄS ÄVEN: DesignOnline byter plattform på nio e-handelssajter

Annons

Bytet av plattform ska också ha fört med sig en del tekniska problem, som till exempel lagersaldon som visade fel och något långsammare laddningstider.

- Därför valde vi under hösten att även investera i vår kundtjänst för att kunna bibehålla en hög servicenivå till kunderna. Tack vare det tror jag inte att våra kunder har påverkats negativt av plattformsbytet.

"Är jäkligt stolt"

Enligt Bank Bergström är dock "mindre tekniska bekymmer" något man får räkna med när man genomför förändringar i stil med ett plattformsbyte. Han berättar att företaget satte som mål att få allt att fungera till Black Friday i höstas, och resultatet blev att sajten under de hektiska köpdagarna i november faktiskt fungerade bättre än någonsin tidigare.

- Det tar tid och energi och kostar lite att reda upp, men framför allt tar det fokus från vårt viktigaste arbete - att få nöjda och återkommande kunder. Det blev lite techorienterat under en övergångsperiod men den nya plattformen var en nödvändig investering, säger Bank Bergström.

Tack vare investeringarna i kundtjänsten har Design Online dock lyckats hålla kunderna glada. Företaget har till exempel över 9 i snittbetyg hos Trustpilot.

- Jag är jäkligt stolt över att vi trots plattformsbytet har haft den här tillväxten och att vi ändå har fått ett helt okej resultat. Och framför allt är jag nöjd med att vi har lyckats behålla branschens högsta kundnöjdhet, avslutar Bank Bergström.

Annons