Minimera fortsätter utmana – byter namn till Varié

Vill utmana "gamla fördomar och oemotsagda myter" med sina "återälskade" kläder på nätet.

De gjorde entré i e-handelssverige med buller och bång när de för snart ett år sedan gjorde succé genom att bojkotta Black Friday. Ann-Sofie Bergort och Linda Lövenlid, visade tydligt att de hade en egen idé med sin e-handel, där de sålde begagnade kläder. De ville inte bara driva en affärsverksamhet, utan också bidra till en bättre miljö för vår planet.

"Framtidens garderob är varierad"

Men nu byter företaget, som ursprungligen hette Minimera, namn. E-handelns nya namn blir istället Varié.se. Nu hoppas de att fler kunder ska upptäcka deras “återälskade” plagg, som de själva kallar dem.

Annons

- Med namnbytet vill vi visa att vi tar nästa steg för verksamheten och för modekonsumenten. Vi är övertygade om att framtidens garderob är varierad av både nya, återälskade, lånade och även hyrda plagg, säger Variés VD Ann-Sofie Bergort i ett pressmeddelande.

Det nya namnet, som betyder just "varierad" på franska, syftar också just på den variation som företaget hoppas ska finnas i många konsumenters garderober i framtiden. Förhoppningen är att shopping av second hand-kläder ska bli lika naturligt för målgruppen som att köpa nytt.

Vill förbättra köpupplevelsen

Varié menar att second hand-branschen präglas av många fördomar och myter. Stora välgörenhetsbutiker har alltför länge fått sätta normen för hur begagnade kläder upplevs, tycker de. Därför har de också gjort det till en del av sin affärsidé att satsa på köpupplevelsen - som de på sikt hoppas ska öka respekten för kläder.

- Det handlar om att inför och i köpläget inspirera konsumenten till val som är hållbara, och samtidigt möjliggöra den variation i garderoben som konsumenterna strävar efter. Och visa att det är fullt möjligt med bra second hand, säger Ann-Sofie.

Även privatpersoner kan sälja sina gamla kläder i företagets e-handel. Då köper man en “Variépåse” för 70 kronor, och i det priset ingår porto för att skicka in sina kläder samt all hantering.

“Vår målgrupp blir mer medveten”

Och Ann-Sofie Bergort märker att det nu sker en en förändring i synen på kläder och konsumtion i samhället.

- Vår målgrupp börjar bli mer och mer medveten om sina konsumtionsvanor, men den kanske inte lever hållbart fullt ut, utan har påbörjat en resa. Där har vi chans att inspirera och övertyga. Vi vill också lyfta fram att även små förändringar gör stor skillnad, avslutar hon.

Annons
Annons