Annons

Ministern har fått nog - kräver skärpning av Tullverket Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet Finansminister Magdalena Andersson

Ministern har fått nog - kräver skärpning av Tullverket

2018-01-19 07:00

Vill se handlingsplan mot Kinafusket.

Uppemot en miljard kronor i momsintäkter tros ha gått förlorade på svenskarnas privatimport från Kina - och det bara under 2017. Svensk Handel och Elektronikbranschen hör till dem som tröttnat på momsfusket för länge sedan, och nu har det även blivit fart på Sveriges regering.

LÄS ÄVEN: Anklagelser om regelfusk efter uteblivna Kina-miljarder

Ska ta fram handlingsplan

Hittills har arbetet med momsinsamling för Kinapaketen uppfattats som så krävande att det helt enkelt har lagts åt sidan. Men nu har Finansdepartementet krävt att Tullverket - som har i uppgift att se till att PostNord samlar in momsen - gör något åt problemet. Det är dock oklart när en handlingsplan kan vara klar, mer än att regeringen helst vill att det ska ske “i närtid”.

- Vi får ha en dialog med Tullverket om när de kan ha en handlingsplan, som också är funktionell och åtgärdar de problem vi ser, säger finansminister Magdalena Andersson (S) till TT.

Hon menar att de uteblivna pengarna borde ha gått till att finansiera välfärden, och tycker även att det är ett problem att kinesiska och svenska företag inte konkurrerar på lika villkor.

Annons
Annons
- Det är naturligtvis oacceptabelt.

LÄS ÄVEN: Skarp kritik mot Kinafusket: "Man blundar för alltihop"

"Måste bli lättare att göra rätt"

Tullverket var tidigare i veckan inne på att införa en slags deklarationsapp som svenskarna skulle kunna använda för inbetalning av moms. Magdalena Andersson håller med om att det måste bli lättare att betala in moms på importerade varor.

- Mottagaren av varor är ansvarig för att betala både tull och moms enligt de regler vi har. Men det är uppenbart att det måste bli lättare för medborgarna att göra rätt för sig. I dag är det inte är lätt att göra rätt, säger Andersson.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Ska stå för uppemot 40 procent av omsättningen om fem år.

Annons
Annons
E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

De ligger betydligt högre än snittet på 21 procent.

Indiska toppar laget - rekryterar två modeveteraner

Bägge har tidigare jobbat på Åhléns.

Omniaktör teamar upp med The Mauler: "Spot on för oss"

Ska webbsända träningstillfällen från stjärnans gym.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

"Tycker att de har byggt ett fint bolag med rätt tänk".

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor

Motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

Simris Alg ökar förlusten - backar 22 miljoner

Lånade 4 miljoner i väntan på investerare.

Annons
Annons
90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

Även enkel returprocess högt upp på önskelistan.

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Bytte strategi och vann kundernas hjärtan.

Rattsurfning förbjöds - handsfree ökade med 400%

Men endast 5 procent av ökningen skedde i e-handeln.

PostNord om Coops exit:

PostNord om Coops exit: "Så gör de varje år"

Omförhandlar och hoppas hitta lösning.

Följer storkonkurrenten och slår till med digitala speglar

E-handeln står för över 13 procent av omsättningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

SwedOffice söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta