Annons

Ministern har fått nog - kräver skärpning av Tullverket Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet Finansminister Magdalena Andersson

Ministern har fått nog - kräver skärpning av Tullverket

2018-01-19 07:00

Vill se handlingsplan mot Kinafusket.

Uppemot en miljard kronor i momsintäkter tros ha gått förlorade på svenskarnas privatimport från Kina - och det bara under 2017. Svensk Handel och Elektronikbranschen hör till dem som tröttnat på momsfusket för länge sedan, och nu har det även blivit fart på Sveriges regering.

LÄS ÄVEN: Anklagelser om regelfusk efter uteblivna Kina-miljarder

Ska ta fram handlingsplan

Hittills har arbetet med momsinsamling för Kinapaketen uppfattats som så krävande att det helt enkelt har lagts åt sidan. Men nu har Finansdepartementet krävt att Tullverket - som har i uppgift att se till att PostNord samlar in momsen - gör något åt problemet. Det är dock oklart när en handlingsplan kan vara klar, mer än att regeringen helst vill att det ska ske “i närtid”.

- Vi får ha en dialog med Tullverket om när de kan ha en handlingsplan, som också är funktionell och åtgärdar de problem vi ser, säger finansminister Magdalena Andersson (S) till TT.

Hon menar att de uteblivna pengarna borde ha gått till att finansiera välfärden, och tycker även att det är ett problem att kinesiska och svenska företag inte konkurrerar på lika villkor.

Annons
Annons
- Det är naturligtvis oacceptabelt.

LÄS ÄVEN: Skarp kritik mot Kinafusket: "Man blundar för alltihop"

"Måste bli lättare att göra rätt"

Tullverket var tidigare i veckan inne på att införa en slags deklarationsapp som svenskarna skulle kunna använda för inbetalning av moms. Magdalena Andersson håller med om att det måste bli lättare att betala in moms på importerade varor.

- Mottagaren av varor är ansvarig för att betala både tull och moms enligt de regler vi har. Men det är uppenbart att det måste bli lättare för medborgarna att göra rätt för sig. I dag är det inte är lätt att göra rätt, säger Andersson.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Ska enbart skapa produkter som kunder redan eftersöker.

Annons
Annons
Kundernas beslutsångest är hög när de <nobr>e-handlar</nobr> till barn

Kundernas beslutsångest är hög när de e-handlar till barn

Vissa saker går snabbt att klicka hem, andra tar flera veckor.

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Han ska transformera bolaget.

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

"Stor potential inom last mile".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

"Amazon kommer utelämna de lokala aktörerna".

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Klurig logistik?

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Allt från OEM-tillverkning till företagsabonnemang.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset söker:

Kundtjänstmedarbetare/Webadministratör

Efva Attling söker:

Social Media Specialist

Cissi och Selma söker:

E-Commerce Manager /webshopsansvarig

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta