Annons

Minska bedrägerierna med hjälp av sociala medier

Minska bedrägerierna med hjälp av sociala medier

2013-10-21 08:19

Signifyd är en ny tjänst som ska hjälpa e-handlare att upptäcka eventuella bedrägerier på nätet. Med hjälp av 120 olika riskindikatorer, bland annat med hjälp av sociala medier och köphistorik, får nätbutiker hjälp med att avgöra om en transaktion bör genomföras eller ej.

För några dagar sedan uppmärksammade vi att köp på nätet är den vanligaste formen av id-bedrägeri. Samtidigt konstaterade Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel, att det i stort sett inte är möjligt att göra en korrekt id-kontroll.

Men en ny tjänst vid namn Signifyd hoppas på att göra det lite lättare för näthandlare att upptäcka eventuella e-handelsbedrägerier. Nyligen lanserades de sin plattform som utvärderar e-handelsorders baserat på 120 olika riskindikatorer.

Bland annat med hjälp av sociala medier, geografisk plats och tidigare köphistoria tillsammans med en rad andra faktorer.

– Systemet försöker att knyta ihop en konsuments beteende både online och offline för att hjälpa återförsäljare att minska risken för bedrägerier, säger Raj Ramanand, grundare och VD för Signifyd.

Poängsätter varje order

Signifyd poängsätter varje order på en skala upp till 1 000 poäng så att återförsäljaren själv kan bedöma risken med att godkänna transaktionen. Återförsäljare kan också välja att automatiskt godkänna transaktioner som når över en viss poäng.

– Vi vet att folk lämnar en mängd fotspår efter sig. Vi använder dessa fotspår för att försöka stoppa människor som är ute efter att lura andra, säger Raj Ramanand.

Till exempel om någon med en fransk fakturaadress gör ett inköp från en IP-adress i San Francisco kommer Signifyd´s system att kolla upp faktorer som var konsumentens kort utfärdades, och om hans Twitter-konto visar att han bor i närheten av San Francisco i samband med transaktionen.

Om kundens Twitter visar att han bor San Francisco, eller om han är taggad i Facebook-foton som inkluderar en geolokalisering som visar att han är i San Francisco, kommer poängen sannolikt att bli högre. Något som då indikerar att återförsäljaren kan godkänna transaktionen.

Ökar även antal godkända transaktioner

Enligt Rajesh Ramanand så hjälper inte plattformen bara till med att förhindra bedrägerier, den har även hjälpt e-handlare att godkänna transaktioner som de annars sett som ett risktagande. I genomsnitt har man sett en ökning med 15-20 procent av intäkterna från transaktioner som i vanliga fall inte godkänts.

En sådan e-handlare är GSM Nation som säljer mobiltelefoner. Sedan de började använda Signifyd tidigare i år har de ökat sin omsättning med 15 procent och minskat antal manuella utvärderingar med 80 procent. Samtidigt är antalet bedrägerifall nu nere under 1 procent.

Att använda sig av Signifyd kostar från 79 dollar i månaden för 200 transaktioner, upp till 999 dollar i månaden för 6 500 transaktioner. Man erbjuder även tjänsten via plattformarna Shopify och Magento, för tillfället till ett styckpris per transaktion men inom kort även med abonnemang.

Källor: IR, TNW

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Lush - både omsättning och resultat sjönk

Lush - både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Annons
Annons
Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Videointervju: Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Varför tackade hon nej till Amazon?

Kronans: Kombon fysiska apotek och <nobr>e-handel</nobr> är stark

Kronans: Kombon fysiska apotek och e-handel är stark

Pumpar upp sin omnikanal.

Annons
Annons
Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

De flesta vänder sig endast till Amazon, och är nöjda med det.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta