Annons

Minska bedrägerierna med hjälp av sociala medier

Minska bedrägerierna med hjälp av sociala medier

2013-10-21 08:19

Signifyd är en ny tjänst som ska hjälpa e-handlare att upptäcka eventuella bedrägerier på nätet. Med hjälp av 120 olika riskindikatorer, bland annat med hjälp av sociala medier och köphistorik, får nätbutiker hjälp med att avgöra om en transaktion bör genomföras eller ej.

För några dagar sedan uppmärksammade vi att köp på nätet är den vanligaste formen av id-bedrägeri. Samtidigt konstaterade Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel, att det i stort sett inte är möjligt att göra en korrekt id-kontroll.

Men en ny tjänst vid namn Signifyd hoppas på att göra det lite lättare för näthandlare att upptäcka eventuella e-handelsbedrägerier. Nyligen lanserades de sin plattform som utvärderar e-handelsorders baserat på 120 olika riskindikatorer.

Bland annat med hjälp av sociala medier, geografisk plats och tidigare köphistoria tillsammans med en rad andra faktorer.

– Systemet försöker att knyta ihop en konsuments beteende både online och offline för att hjälpa återförsäljare att minska risken för bedrägerier, säger Raj Ramanand, grundare och VD för Signifyd.

Poängsätter varje order

Signifyd poängsätter varje order på en skala upp till 1 000 poäng så att återförsäljaren själv kan bedöma risken med att godkänna transaktionen. Återförsäljare kan också välja att automatiskt godkänna transaktioner som når över en viss poäng.

– Vi vet att folk lämnar en mängd fotspår efter sig. Vi använder dessa fotspår för att försöka stoppa människor som är ute efter att lura andra, säger Raj Ramanand.

Till exempel om någon med en fransk fakturaadress gör ett inköp från en IP-adress i San Francisco kommer Signifyd´s system att kolla upp faktorer som var konsumentens kort utfärdades, och om hans Twitter-konto visar att han bor i närheten av San Francisco i samband med transaktionen.

Om kundens Twitter visar att han bor San Francisco, eller om han är taggad i Facebook-foton som inkluderar en geolokalisering som visar att han är i San Francisco, kommer poängen sannolikt att bli högre. Något som då indikerar att återförsäljaren kan godkänna transaktionen.

Ökar även antal godkända transaktioner

Enligt Rajesh Ramanand så hjälper inte plattformen bara till med att förhindra bedrägerier, den har även hjälpt e-handlare att godkänna transaktioner som de annars sett som ett risktagande. I genomsnitt har man sett en ökning med 15-20 procent av intäkterna från transaktioner som i vanliga fall inte godkänts.

En sådan e-handlare är GSM Nation som säljer mobiltelefoner. Sedan de började använda Signifyd tidigare i år har de ökat sin omsättning med 15 procent och minskat antal manuella utvärderingar med 80 procent. Samtidigt är antalet bedrägerifall nu nere under 1 procent.

Att använda sig av Signifyd kostar från 79 dollar i månaden för 200 transaktioner, upp till 999 dollar i månaden för 6 500 transaktioner. Man erbjuder även tjänsten via plattformarna Shopify och Magento, för tillfället till ett styckpris per transaktion men inom kort även med abonnemang.

Källor: IR, TNW

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Annons
Annons
Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Retach vill förlänga väskornas liv och spara på miljön

Retach vill förlänga väskornas liv och spara på miljön

Nätet den primära plattformen.

Komplett stänger ned ytterligare en av sina verksamheter

Komplett stänger ned ytterligare en av sina verksamheter

Ger upp efter ett år på marknaden.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Gina Tricot öppnar <nobr>e-handel</nobr> på WeChat i Kina

Gina Tricot öppnar e-handel på WeChat i Kina

"En av de stora modehändelserna i Shanghai just nu".

Designade hundprylar på nätet får in miljonbelopp

Designade hundprylar på nätet får in miljonbelopp

"Blir största externa ägaren i bolaget".

Tuff priskonkurrens orsaken till <nobr>e-handlarnas</nobr> elbilshajp?

Tuff priskonkurrens orsaken till e-handlarnas elbilshajp?

"Fler har råd med dem nu".

Annons
Annons
<nobr>E-handeln</nobr> högst på prio-listan när ICA slår fast 2019

E-handeln högst på prio-listan när ICA slår fast 2019

Berättar om plan för att "vinna e-handeln".

PostNord om SameDay:

PostNord om SameDay: "Vi är inte coolast men vi har musklerna"

Tar sina nya samma dag-leveranser till hela Norden.

5
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta