Minus 7 miljarder för den tyska e-handelsraketen

E-handelsgruppen arbetar mot lönsamhet.

Det är inte så mycket raket i Rocket Internet just nu, även om bolaget fortsätter att växa. Den tyska e-handelsgruppen har inte visat på fina siffror den senaste tiden och i den senaste årsrapporten, som täcker 2016, stoltserar man med att bolaget lyckats minska den potentiella förlusten med 234 miljoner euro.

Totalt gör bolaget en förlust på 741,5 miljoner euro för räkenskapsåret, vilket är strax över 7 miljarder kronor. En förlust som ska vara mer än tre gånger så stor som året innan.

Annons

GFG är problembarnet

Rocket Internet säger dock att de är på väg att vända skutan till vinst. Enligt bolaget så ska en stor del av förlusten vara nedskrivningar i GFG, Rocket Internets samling av modebutiker. GFG har sedan tidigare pekats ut som det största problemområdet för det tyska e-handelsbolaget.

E-handeln Namshi som är en modebutik i Mellanöstern ska dock under året ha nått breakeven.

Omsättningen ökade nära 30%

Lönsamheten är alltså inte där men Rocket Internet ska under 2016 ha vuxit med nära 30 procent i omsättning. Totalt sålde bolaget för 2,2 miljarder euro förra året.

Rocket Internet meddelar samtidigt att flera av deras bolag kan göra vinst i år och med 1,2 miljarder euro i kassan, plus 0,8 miljarder hos regionala Internetgrupper, så ska verksamheten vara “mycket väl finansierad” framöver.

- Under 2016 utvecklade våra utvalda företag sin väg mot lönsamhet, samtidigt som de visade på ytterligare tillväxt, säger Oliver Samwer, VD för Rocket Internet.

Annons