Annons

Mios e-handel växte med 45% och butikerna med 8% Björn Lindblad

Mios e-handel växte med 45% och butikerna med 8%

2018-09-03 15:30

Ska vara störst i Sverige om tre år.

Innan sommaren kunde vi avslöja att möbeljätten Mio hade passerat 6 miljarder i omsättning på tolv månader. Företaget har ett brutet räkenskapsår och nu är 2017/2018 summerat. Omsättningen landar som sagt på runt 6 miljarder kronor och resultatet blev 256 miljoner kronor.

- Under 2017/2018 har vi inspirerat och förnyat fler hem i Sverige än någonsin och det är den grundläggande anledningen till framgången, säger bolagets vd Björn Lindblad i ett pressmeddelande.

Försäljningstillväxten, jämfört med räkenskapsåret 2016/2017, ska ha hamnat på strax över 10 procent. Den största tillväxten ligger dock i företagets e-handel, som nyligen förstärktes med ett större lager.

LÄS ÄVEN: Mio e-handelsökar med större lager - siktar på 100 000 kvm

Annons
Annons
- Räkenskapsåret summerades med en rad ökningar i såväl butik som på webben. E-handeln ökade med 45,2 procent och utvecklingen i butik var 8,1 procent på jämförbara enheter och 10,4 procent på totalen, skriver företaget.

Trafiken till nätbutiken ska under perioden ha ökat med 25 procent medan de fysiska butikerna fått se sin fotrafik öka med 8 procent. En stor faktor som påverkade den positiva utvecklingen ska, enligt Björn Lindblad, vara Mios kundklubb som lanserades förra året och som idag har över 800 000 medlemmar.

- När vi i framtiden stänger räkenskapsåret 2021/2022 ska vi vara störst på möbler i Sverige. Vi ska vara Sveriges destination för möbler och inredning och under det gångna året har vi tagit stora steg mot det målet genom nya kunder och marknadsandelar, säger Björn Lindblad.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Annons
Annons
Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta