Svenskarnas felköp kostar 50 miljarder – varje år

Mer än försvarets samlade budget.

Varje år köper tre av fyra svenskar varor och tjänster som de sedan inte är nöjda med. Det framgår av en ny rapport från Konsumentverket som konstaterar att den sammanlagda kostnaden för alla misslyckade inköp landar på 50 miljarder kronor. Den summan överskrider enligt Konsumentverket hela den budgeterade kostnaden för försvaret under 2018.

- Många gånger är det både dyrt och krångligt att komma till rätta med de misslyckade köpen vilket leder till stora kostnader, både för den enskilda konsumenten och för samhällsekonomin i stort, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Annons

Misslyckade köp av bilar och mobiltelefoni

När man e-handlar finns det utom i vissa specialfall möjlighet att returnera sina varor om man inte är nöjd med dem. Och det är heller inte inom e-handeln som Konsumentverket har hittat de stora problemen.

Däremot pekas köp av bilar, fastighetsmäklartjänster samt mobiltelefoni och andra telekomtjänster ut som områden som orsakar mycket kostnader. Bara de misslyckade köpen av hantverkstjänster uppges kosta svenskarna 10 miljarder kronor om året. 

- Det är inte realistiskt att tro att vi kan uppnå en situation där konsumenter inte stöter på problem, men vi måste sträva efter att konsumenterna hålls problem- och skadeslösa i så stor utsträckning som möjligt. Även företagen har att vinna på väl fungerande affärer med nöjda konsumenter och låga kostnader för reklamationshantering, säger Cecilia Tisell, Konsumentombudsman och Konsumentverkets generaldirektör, i en kommentar.

7 000 kronor per person och år

Konsumentverket har kommit fram till ovan nämnda summa genom att räkna samman alla kostnader som konsumenten har drabbats av för en viss skada. Dessutom har man lagt till det ekonomiska värdet av den tid som gått åt för att lösa problemet, och sedan gjort avdrag för eventuell ersättning från företaget. När uträkningen är avklarad kvarstår den summa som Konsumentverket kallar ”konsumentskada”, och det är alltså den som överskrider 50 miljarder kronor årligen. Enligt myndigheten motsvarar den summan 7 000 kronor per vuxen person och år.

Som grund för uträkningarna har Konsumentverket använt sig av en undersökning, där 4 000 personer i åldern 18-75 år har fått svara på frågor.

Annons