Mitt i prick när jaktbutik satsade responsivt

Jakt- och friluftsbutiken Active Outfit vill att deras kunder ska trivas lika bra på nätet som i butiken. Därför satsade man på en ny och uppdaterad hemsida med responsiv design. Redan i november smyglanserades sajten, och man har sett betydande förändringar i statistiken.

Active Outfit har en fysisk butik på Södermalm i Stockholm. Affärsidén sedan starten har varit att etablera en modern e-handel och skapa en upplevelse på nätet som är lika bra som att klämma och känna på varorna i en fysisk butik.

Nyligen tog man ytterligare ett steg i den satsningen och lanserade en ny nätbutik som bygger på en helt responsiv design. Det här hoppas man, tillsammans med en rad andra tekniska förbättringar och nya funktioner, ska ge deras kunder den bästa möjliga upplevelsen.

Annons

– Vi tycker givetvis att det är spännande och roligt att få vara med och erbjuda det senaste inom webbdesign till den breda marknaden. Vi tycker att våra kunder förtjänar den bästa möjliga upplevelsen när de handlar hos oss och ser det som en nödvändighet att anpassa oss till förändringar i våra kunders beteende som en följd av ny teknologi, säger företagets vd, Victor Wennerholm.

Ville inte bli omoderna

Den nya nätbutiken bygger till stor del på open source och sedan den nya hemsidan smyglanserades i slutet av november, har Active Outfit sett betydande förbättringar i statistiken.

Andelen slutförda order från surfplattor har ökat med 50 procent, och andelen slutförda order från smarta telefoner, har ökat med över 400 procent jämfört med samma period 2012.

– Vi tror generellt att svenska handlare tar för lång tid på sig att göra den här typen av satsningar, vilket gör att lösningarna ofta är omoderna kort efter att de lanserats. Det ska inte vara vår ovilja att förändras som styr utan kundernas beteendemönster och därför ser vi fram emot att göra större uppgraderingar av vår tekniska plattform ungefär en gång per år även i framtiden. Det tror vi skiljer oss från många andra handlare och är en av våra framgångsfaktorer, säger Victor Wennerholm.

 

Källa: Press

Annons
Annons