Möbeljätte tjänar pengar på att skicka kunder vidare

Wayfair är en av USA:s största e-handlare när det kommer till möbler och heminredning. När man insåg att 99 procent av sajtens besökare inte handlade något kom man på en något annorlunda strategi. Att skicka potentiella kunder till lokala handlare och konkurrenter.

Den Boston-baserade möbelhandlaren Wayfair är bra på att sälja saker på nätet. Under förra året sålde man heminredningsprodukter till ett värde av 600 miljoner dollar och i år väntas man nå hela 1 miljard dollar.

Men trots de imponerande siffrorna så köper 99 procent av e-handelns besökare ingenting. Många som tittar in i nätbutiken har inte ens avsikten att handla något. Problemet när man säljer stora saker som soffor och utemöbler är att många börjar på nätet för att ta reda på vad de vill ha innan de köper det i en fysisk butik.

Annons

Något man i branschen kallar för webrooming, helt enkelt motsatsen till showrooming. Och eftersom Wayfair dominerar möbelhandeln på nätet i USA har man blivit ett populärt stopp för de som kollar runt på nätet. Därför kokade man ihop en plan för att ändå inte stå helt lottlösa.

– Vi är helt okej med att folk tittar runt men vi tänkte att vi kunde tjäna en slant på de besökare som inte annars skulle köpa något från oss. Varför inte visa kunderna till närliggande fysiska heminredningsbutiker och sedan låta de butikerna betala för det, säger Mike O'Hanlon, vd för affärsutveckling på Wayfair.

Bra för relationerna

Programmet som kallas ”Get It Near Me” lanserades 2010 och man har i dag 170 annonsörer på sajten. Varje månad sker det 25 miljoner annonsvisningar utspritt på 10 miljoner unika besökare. Annonsörer får betala 75 cent per klick och kan rikta sina annonser till Wayfairs besökare utifrån geografiskt läge, produktkategori, varumärke och pris.

Nu är det inte en helt obefogad tanke att det här skulle kunna kannibalisera på Wayfairs egna försäljningssiffror. Att en kund som haft för avsikt att handla på sajten i stället väljer att besöka en lokal handlare. Men Wayfair gjorde ett dussintals olika tester och inget av dem visade på någon skillnad i köpbeteendet.

Mike O'Hanlon säger också att man i stort sett inte har några kostnader för programmet, och i en värld där e-handlare som Wayfair utgör ett hot mot fysiska butiker, så kan den här typen av samarbete ha många fördelar.

– Vi är väl medvetna om kanalens konflikter mellan leverantörer och varumärken. Om vi kan göra dem till en del av ett ekosystem, där vi kan driva trafik till lokala butiker, så är det en bra sak för våra relationer med leverantörer, säger Mike O'Hanlon.

Källa: Forbes

Annons
Annons