Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin – igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Det är inte första gången Mio informerar om att bolaget slagit sitt eget rekord. 2017 hade kedjans e-handel ökat 45,2 procent och butikerna 8,1 procent, och i april 2018 meddelade Mio att de haft 74 månader i rad med tillväxt.

I slutet av året meddelade Mio att november blev "bästa månaden hittills" då företagets tillväxt för hela november landade på 22 procent och omsättningen kom upp i 650 miljoner kronor. 

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Möbeljättens bästa månad hittills - sålde för 650 miljoner

Nu skriver möbelföretaget att "Mio summerar återigen det bästa räkenskapsåret någonsin". Kedjans räkenskapsår sträcker sig mellan 1 maj och 30 april, och under året som gått har Mios e-handel ökat igen. 

Besöksantalet på Mio.se har vuxit med 33 procent och landar därmed på över 36 miljoner besökare. Men fler besökare betyder ofta en högre försäljning, och det stämmer i detta fall då kedjans e-handeln ökade med nära 30 procent.

Även de fysiska butikernas utveckling noteras vara positiv under det gånga året. Butikerna ökade med 5,5 procent på jämförbara enheter samt 5,8 procent på totalen. Antal butiksbesökare räknades ihop till 10 miljoner, vilket innebär en ökning på 2 procent från föregående år.

- Det är en extremt stark prestation vi gör i år igen. Vi fortsätter ta marknadsandelar såväl i fysisk butik som digitalt samtidigt som det stora detaljhandelsskiftet sker. Den organiska tillväxten är viktig för oss för att skapa förutsättningar att investera i butiksverksamheten, säger Björn Lindblad, vd på Mio, i ett pressmeddelande och fortsätter:

- Under året har vi implementerat en ny webbplattform och vi ser redan kraftiga besöksökningar. Första tertialet 2019 ökade besökstrafiken med 36,5 procent på mio.se.

Men framgångar kommer sällan utan hårt arbete. Under 2018 har Mio bland annat lanserat en ny webbplattform som ett steg i att snart implementera den omtalade marketplacesatsningen. 

LÄS ÄVEN: Mio Marketplace närmar sig - köper ännu mer lageryta 

Annons
Annons

Och i samband med onlinesatsningen har bolaget även förvärvat två fastigheter på totalt 79 000 kvadratmeter samt mark på 450 000 kvadratmeter. 

- Vi är väldigt nöjda men långt ifrån mätta med vad vi levererat. Nu är siktet inställd på 2022 då vi ska vara Sveriges destination för möbler och inredning, sa Björn Lindblad.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!