Annons

Mobil shopping ställer nya krav på E-handlare

Mobil shopping ställer nya krav på E-handlare

2012-09-26 09:07

Trafiken från mobila enheter ökar och det blir allt viktigare med mobilanpassade nätbutiker. Men användandet av smartphones och läsplattor ställer också nya krav på e-handlare eftersom det blir allt vanligare att kunder använder både mobil och dator innan de avslutar ett köp.

I Storbritannien väntas mobila enheter stå för 20 procent av försäljningen på nätet under slutet av 2012. Även i USA ser man en stor ökning när det gäller trafik och försäljning från smartphones och surfplattor.

Enligt en undersökning från comScore så besöker fyra av fem smartphoneägare i USA nätbutiker från sin telefon varje månad. Samma undersökning visar också att 85.9 miljoner amerikaner, 18 år eller äldre, har handlat från en mobil webbläsare.

Bland annat ser de stora butikskedjorna som Amazon, Walmart, Best Buy och Target en betydande ökning, något som gjort att många satsat stor pengar på mobilanpassade sidor. Amazon hade under juli månad 49.6 miljoner mobila besökare, lite drygt 46 procent av landets alla smartphone användare.

Viktigt med multiskärmslösning

Enligt en annan undersökning från Google börjar 67 procent av shoppingen på nätet med mobilen, men det krävs inte bara en mobilanpassad e-handel för att tillgodose sina kunder.

Även om det blir allt mer förekommande att konsumenter slutför köpet i mobilen så är det vanligast att man går vidare och lägger ordern någon annanstans, till exempel från sin dator. Användandet av flera enheter och skärmar på en och samma gång.


Från Googles undersökning

Enligt samma undersökning uppgav 81 procent av de som deltog att de använder sig av sin smartphone kopplat till vad de ser på TV. Användaren kanske ser något på TV och använder sig sedan av mobilen för att snabbt få reda på mer om produkten eller företaget.

Två av tre säger att de använder mobilen och datorn samtidigt för en rikare upplevelse. Lika många uppger att de använder dator och TV på samma sätt. Endast 20 procent säger att de aldrig använder två skärmar.

– Den visar att dogmen att mobilen blir viktigast och dödar allt annat inte riktigt stämmer. I stället är det skärm plus skärm som är det nya svarta, säger Linus Bille, ansvarig för avdelningen Web & Mobile på HiQ.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Däck365.se slog nytt rekord - omsatte 126 miljoner

Däck365.se slog nytt rekord - omsatte 126 miljoner

Vunnit flera priser.

NA-KD krokar arm med PostNords Varubrevstjänst

NA-KD krokar arm med PostNords Varubrevstjänst

"Spårbarhet, ledtid och leverans vid dörr var avgörande".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

ICA stärker upp laget - han ska driva digitaliseringen

ICA stärker upp laget - han ska driva digitaliseringen

"Erfarenhet av omställningar ska utveckla plattformen".

NetOnNet omsatte över 5 miljarder kronor

NetOnNet omsatte över 5 miljarder kronor

Ökade vinsten med mer än 36 miljoner.

Boxon.se har ökat försäljningen med 60 procent

Boxon.se har ökat försäljningen med 60 procent

Siktar nu på minst 150 miljoner kronor.

Annons
Annons
Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta