Mobila enheter i topp när det gäller E-handelsbesök

Den mobila handeln har nått ännu en milstolpe. Konsumenter i USA spenderar nu mer tid på att besöka e-handelssajter från sina mobila enheter än från sina bärbara och stationära datorer. Smartphones stod för 44 procent av tiden.

Enligt en ny rapport från analysföretaget comScore spenderar amerikanska konsumenter allt mer tid på e-handlares sajter med sina mobila enheter. Under juni månad spenderades 55 procent av all tid på e-handelssajter med hjälp av smartphones och surplattor.

Det innebär att den resterande tiden, 45 procent, skedde från stationära och bärbara datorer. Smartphones stod för 44 procent av tiden och surfplattor för 11 procent.

Annons

– Eftersom amerikanska konsumenterna nu spenderar mer än hälften av sin tid på återförsäljarnas webbplatser med smartphones och surfplattor, kan m-handeln inte bara ses som en underordnad enhet eller handling. Det sammanfattar hur konsumenterna tänker och agerar när de interagerar med e-handlare. Återförsäljare måste fortsätta att investera i den mobila handeln, annars riskerar de att mista kunder och förlora pengar, säger Shop.orgs vd, Vicki Cantrell.

Surfplattor säljer bäst

Trots att den största delen av trafiken kommer från smartphones är det fortfarande surfplattorna som står för den största delen av försäljningen. I genomsnitt sker 55 procent av den mobila handeln från surfplattor, medan smartphones står för 45 procent.

Rapporten avslöjar också lite annat om hur landets konsumenter använder sina telefoner och surfplattor. Under andra kvartalet använde 57 procent av smartphoneanvändarna sin telefon för att besöka en återförsäljares webbplats samtidigt som de befann sig i butiken. Främst för att se om det fanns en online-rabatt.

43 procent uppgav att de använde sin smartphone medan de besökte fysiska butiker för att surfa runt på nätet för att jämföra priser. Drygt en fjärdedel uppgav att de använde sin telefon för att ta bilder av produkter, och 17 procent gjorde det för att skicka till vänner och familj.

– M-handeln har en djupgående inverkan på hur människor interagerar med detaljhandeln idag. Konsumenter använder inte bara sina mobila enheter för att besöka e-handelssajter, de börjar även använda enheterna på ett meningsfullt sätt. Återförsäljare måste anpassa sig till det nya landskapet för att lyckas i den nya kanalen, säger Lynee Alves, director of retail solutions på comScore.

Källa: Internet Retailer

Annons