Mobila enheter står bakom hälften av E-handelstrafiken

M-handeln vinner allt mer mark och står enligt vissa mätningar för en tredjedel av Sveriges nätaffärer. Även i USA växer den sig allt starkare och färska siffror visar att mer än hälften av alla besökare till nätbutiker som använder sig av Shopifys e-handelsplattform, kommer från mobila enheter.

Den mobila handeln ökar för varje månad och i början av augusti släppte Klarna lite intressanta siffror. Enligt betalleverantören skall den mobila e-handeln nu stå för över en tredjedel av nätaffärerna i Sverige.

Nu kommer lite nya siffror från andra sidan Atlanten och e-handelsplattformen Shopify meddelar att de för första gången ser att mer än hälften av alla besökare till deras nätbutiker, kommit från mobila enheter.

Annons
Annons

I förra veckan ska nämligen 50,3 procent av trafiken, till mer än 100 000 nätbutiker, ha kommit från mobila enheter. 40,3 procent kom från smartphones, 10 procent från surfplattor, medan 49,7 procent kom från datorer.

– Vi har sett och talat om den mobila handeln i flera år, men nu finns det inget tvivel längre. Mobil handel är nu ett vanligt sätt för folk att handla på nätet, säger Tobi Lütke, grundare och vd för Shopify.

Satsat mobilt

På Shopify konstaterar man också att sociala medier spelar en stor roll för den mobila handeln. Sociala medier är för flera företag en viktig marknadsföringskanal, och många använder sina mobila enheter för att kolla Twitter, Facebook och Instagram. Och när de hittar något som de gillar, är det bara att surfa vidare till en nätbutik som säljer det de är intresserade av.

Shopify säger också att man satsat på mobil handel med sin plattform. Bland annat har man tidigare köpt upp ett företag som utvecklar mobila lösningar och släppt två iOS applikationer, Shopify Mobile och Shopify POS.

Man har även tagit fram en kassa optimerad för mobiler och anpassat flera av sina butiksdesigner så att de är responsiva. I September ska man också släppa en ny responsiv kassa och Shopify Mobile för Android.

– Vi har också ett nära samarbete med flera stora leverantörer av mobila operativsystem för att försöka ta itu med konverteringen som vi vet är sämre på mobila enheter. Medan majoriteten av trafiken till nätbutiker nu kommer från mobilen, så sker de flesta inköpen fortfarande från datorn. Det beror på att det fortfarande är en tröskel att skriva in sina kreditkortsuppgifter och personlig information på en liten skärm. Vi anser att detta är en fråga som bör kunna lösas, säger Tobi Lütke.

 

Annons
Annons

Källa: Shopify

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!