Mobila enheter står för 23 procent av näthandeln

E-handeln från mobila enheter har fördubblats under det senaste året i Storbritannien. Under årets andra kvartal stod försäljningen från smartphones och surfplattor för 23 procent av försäljningen på nätet enligt en ny rapport.

Näthandeln i Storbritannien från mobila enheter ökar stadigt. Under andra kvartalet 2012 stod surfplattor och smartphones för 11,6 procent av e-handeln i landet. En siffra som fördubblats till 23,2 procent för samma period 2013 enligt en rapport från IMRG och Capgemini som mätt försäljning via mobila enheter de senaste tre åren.

Inte oväntat har även trafiken till e-handelssajter från mobila enheter ökat. Från 21,1 procent andra kvartalet 2012, till 34 procent för samma period i år.

Annons
Annons

I samma rapport kan man även läsa att e-handeln från mobila enheter ökat med mer än 2000 procent sedan starten 2010. Samtidigt har antalet besökare från mobila enheter ökat med 1100 procent.

Avvisningsfrekvensen har stigit

Skiftet från stationära och bärbara dator till mobila enheter har också medfört att avvisningsfrekvensen från e-handelssajter ökat. I början av 2010 kom mer än 97 procent av besöken till nätbutiker från en stationär eller bärbar dator. Då låg avvisningsfrekvensen på 21,7 procent.

Sedan de mobila enheterna fick ett allt större genomslag har den siffran stigit. Från 23,7 procent 2011, till 27 procent 2012 och hittills i år ligger avvisningsfrekvensen på 26 procent.

Och enligt Tina Spooner, Chief Information Officer på IMRG finns en tydlig koppling mellan den kraftiga ökningen av mobil handel de senaste tre åren, och ökningen av besökare som snabbt lämnar sajten.

– Högre sökvolymer kommer oundvikligen att leda till en ökad avvisningsfrekvens eftersom konsumenter oftare jämföra produkter och priser från flera olika varumärken. Men kan man erbjuda en engagerande och relevant köpupplevelse för kunder i alla kanaler kommer återförsäljare i slutändan uppnå slutmålet med högre konverteringsgrad och ökad kundlojalitet, säger Tina Spooner.

Källa: IMRG

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!