Annons

Mobila enheter står för 23 procent av näthandeln

Mobila enheter står för 23 procent av näthandeln

2013-09-10 11:21

E-handeln från mobila enheter har fördubblats under det senaste året i Storbritannien. Under årets andra kvartal stod försäljningen från smartphones och surfplattor för 23 procent av försäljningen på nätet enligt en ny rapport.

Näthandeln i Storbritannien från mobila enheter ökar stadigt. Under andra kvartalet 2012 stod surfplattor och smartphones för 11,6 procent av e-handeln i landet. En siffra som fördubblats till 23,2 procent för samma period 2013 enligt en rapport från IMRG och Capgemini som mätt försäljning via mobila enheter de senaste tre åren.

Inte oväntat har även trafiken till e-handelssajter från mobila enheter ökat. Från 21,1 procent andra kvartalet 2012, till 34 procent för samma period i år.

I samma rapport kan man även läsa att e-handeln från mobila enheter ökat med mer än 2000 procent sedan starten 2010. Samtidigt har antalet besökare från mobila enheter ökat med 1100 procent.

Avvisningsfrekvensen har stigit

Skiftet från stationära och bärbara dator till mobila enheter har också medfört att avvisningsfrekvensen från e-handelssajter ökat. I början av 2010 kom mer än 97 procent av besöken till nätbutiker från en stationär eller bärbar dator. Då låg avvisningsfrekvensen på 21,7 procent.

Sedan de mobila enheterna fick ett allt större genomslag har den siffran stigit. Från 23,7 procent 2011, till 27 procent 2012 och hittills i år ligger avvisningsfrekvensen på 26 procent.

Och enligt Tina Spooner, Chief Information Officer på IMRG finns en tydlig koppling mellan den kraftiga ökningen av mobil handel de senaste tre åren, och ökningen av besökare som snabbt lämnar sajten.
– Högre sökvolymer kommer oundvikligen att leda till en ökad avvisningsfrekvens eftersom konsumenter oftare jämföra produkter och priser från flera olika varumärken. Men kan man erbjuda en engagerande och relevant köpupplevelse för kunder i alla kanaler kommer återförsäljare i slutändan uppnå slutmålet med högre konverteringsgrad och ökad kundlojalitet, säger Tina Spooner.

Källa: IMRG

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Magento
2013-09-10 12:25

Tänk hur fina resultaten hade varit om fler hade mobilanpassat sin site :).

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.