Annons

Mobilanpassning försenade H&M:s USA-lansering

Mobilanpassning försenade H&M:s USA-lansering

2013-08-13 10:13

För ett par veckor sedan lanserade Hennes & Mauritz sin amerikanske e-handel. En sajt som blivit både försenad och fördyrad. Spekulationerna om varför har varit många, men nu bekräftar klädkedjan själva att anpassningar för mobila enheter varit den största boven.

Som vi berättat tidigare har H&M tvingats skjuta upp lanseringen av sin e-handelssajt i USA vid två tillfällen. I september 2012 förklarade man förseningen med att att man skulle prioritera m-handeln på de marknader där e-handeln redan var etablerad.

I våras var det dags för nästa lanseringsförsök men även det fick skjutas upp. Anledningen denna gång ryktades vara att klädkedjan haft problem med säkerhet, logistik och betalningslösningar i USA.

Men enligt Marie Rosenlind, presskontakt på H&M, så är det främst mobilanpassningen som gjort att satsningen dragit ut på tiden.
– I mitten av januari 2013 lanserade vi en mobilanpassad butik på nätet och förra året intensifierades vårt arbete med att rulla ut H&M shop online på andra H&M-marknader. De initiativen, tillsammans med behovet av mer tid för förberedelser för shop online i USA innebär att lanseringen av onlineförsäljningen i USA skedde nu den 1 augusti.

Dissas av storbank

Den senaste tidplanen har man dock lyckats hålla och natten till den 1 augusti kunde man äntligen slå upp portarna till sin amerikanska e-handel. Men även om man enligt Marie Rosenlind fått ett positivt mottagande, så var storbanken Credit Suisse måttligt imponerade efter lanseringen.

Bland annat ansåg banken att priserna i nätbutiken är höga jämfört med många konkurrenter och att leveransvillkoren var alltför dåliga. Credit Suisse tror inte heller att den nya e-handeln kommer att innebära någon skillnad för kedjans försäljning i landet.
– Det är ännu väldigt nära inpå lanseringen och vi kommenterar inte försäljningen men vi är mycket nöjda med det positiva mottagandet, säger Marie Rosenlind.
Hon säger även att e-handel är ett växande och betydelsefullt komplement till kedjans butiker och att shopping via mobila enheter ökar.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta