Annons

Mobilegeddon knappt märkbar enligt Ehandel.se Analytics

Analys: Mobilegeddon knappt märkbar enligt Ehandel.se Analytics

2015-05-05 13:52

Det var mycket ståhej kring Googles mobila uppdatering av sin sökmotor, som började rullas ut den 21 april. Men vad har då hänt med trafiken sedan dess?

Vissa e-handlare har rapporterat ett försämrat resultat sedan mobilegeddon rullades ut men överlag har stämningen varit ganska osäker kring vad som faktiskt skett med trafiken.

Nu har en ny analys genomförts av mobiltrafiken till Sveriges e-handlare. Via Ehandel.se Analytics och Ehandelsindex har man kollat närmare på ungefär 300 svenska e-handlare. 6,4 miljoner besök och nära 100 000 order ger utslaget: ingen större förändring.

När trafiken analyserats har ingen trend kunnat utläsas i den totala mobiltrafiken till e-handlare. Mobiltrafiken för anpassade sidor såg i slutet av april ut att ha ett övertag för att sedan falla igen vid månadsskiftet. Det är få dagar och datapunkter att gå efter men ingen tydlig trend har hittills kunnat utläsas.

1,2 procentenheter på tillväxten

Gräver man sig djupare ner i datan kan man dock se en potentiell påverkan på mobiltrafiken där anpassade sidor har haft en positiv effekt. Vi snackar dock en starkare tillväxt på 1,2 procentenheter.

Annons
Annons

Det som kan utläsas ur Ehandel.se Analytics är alltså att om du mobilanpassat har du i snitt kunnat växa din trafik 1,2 procentenheter mer än de utan en mobilvänlig sajt. Vilket för vissa e-handlare kan handla om en handfull extra besökare.

Slutatsen är att mobilegeddon hittills inte påverkat svenska e-handlares trafik utslaget på ett stort urval. Tidsperioden är dock fortfarande ganska liten i sammanhanget och vi lämnar datan med reservationen att ämnet behöver återbesökas inom kort.

- Min bedömning är att när vi tittar på stora volymer data ses knappt ökningen för de mobilanpassade butikerna. Det här blev upphaussat och ledde till många mobilanpassningar, men det påverkade inte svensk e-handel, säger Dan Nilsson, analytiker för Ehandelsindex och Ehandel.se Analytics.

Google har dock lyckats med sitt primära mål att få sajter att bli mobilvänliga. Vi räknar över 300 nya responsiva e-handlare sedan i mars i år. Mobilegeddons effekt som morot är bra mycket större än dess effekt på trafiken enligt Ehandel.se Analytics.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta