Annons

Mobilegeddon knappt märkbar enligt Ehandel.se Analytics

Analys: Mobilegeddon knappt märkbar enligt Ehandel.se Analytics

2015-05-05 13:52

Det var mycket ståhej kring Googles mobila uppdatering av sin sökmotor, som började rullas ut den 21 april. Men vad har då hänt med trafiken sedan dess?

Vissa e-handlare har rapporterat ett försämrat resultat sedan mobilegeddon rullades ut men överlag har stämningen varit ganska osäker kring vad som faktiskt skett med trafiken.

Nu har en ny analys genomförts av mobiltrafiken till Sveriges e-handlare. Via Ehandel.se Analytics och Ehandelsindex har man kollat närmare på ungefär 300 svenska e-handlare. 6,4 miljoner besök och nära 100 000 order ger utslaget: ingen större förändring.

När trafiken analyserats har ingen trend kunnat utläsas i den totala mobiltrafiken till e-handlare. Mobiltrafiken för anpassade sidor såg i slutet av april ut att ha ett övertag för att sedan falla igen vid månadsskiftet. Det är få dagar och datapunkter att gå efter men ingen tydlig trend har hittills kunnat utläsas.

1,2 procentenheter på tillväxten

Gräver man sig djupare ner i datan kan man dock se en potentiell påverkan på mobiltrafiken där anpassade sidor har haft en positiv effekt. Vi snackar dock en starkare tillväxt på 1,2 procentenheter.

Annons
Annons

Det som kan utläsas ur Ehandel.se Analytics är alltså att om du mobilanpassat har du i snitt kunnat växa din trafik 1,2 procentenheter mer än de utan en mobilvänlig sajt. Vilket för vissa e-handlare kan handla om en handfull extra besökare.

Slutatsen är att mobilegeddon hittills inte påverkat svenska e-handlares trafik utslaget på ett stort urval. Tidsperioden är dock fortfarande ganska liten i sammanhanget och vi lämnar datan med reservationen att ämnet behöver återbesökas inom kort.

- Min bedömning är att när vi tittar på stora volymer data ses knappt ökningen för de mobilanpassade butikerna. Det här blev upphaussat och ledde till många mobilanpassningar, men det påverkade inte svensk e-handel, säger Dan Nilsson, analytiker för Ehandelsindex och Ehandel.se Analytics.

Google har dock lyckats med sitt primära mål att få sajter att bli mobilvänliga. Vi räknar över 300 nya responsiva e-handlare sedan i mars i år. Mobilegeddons effekt som morot är bra mycket större än dess effekt på trafiken enligt Ehandel.se Analytics.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Allt tuffare för cityhandeln - tillväxten flyttar till nätet

Allt tuffare för cityhandeln - tillväxten flyttar till nätet

"Sällanköpshandeln är under press".

Annons
Annons
Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Blev dags att byta ut egenutvecklad lösning.

Fraktjätte byter hämtningstid:

Fraktjätte byter hämtningstid: "Flexibilitet är livsviktigt"

Fler order beräknas komma iväg samma dag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Paketskåp och drive-thru när Coop lanserar utlämning i butik

Paketskåp och drive-thru när Coop lanserar utlämning i butik

Pilottestas just nu i Göteborg och Falun.

Nytt superlager ska göra Jollyroom störst i Norden

Nytt superlager ska göra Jollyroom störst i Norden

I drift lagom till julhandeln.

Sålde falsk samedräkt - Partykungen i nytt blåsväder

Sålde falsk samedräkt - Partykungen i nytt blåsväder

"Jag trodde inte att man skulle behöva uppleva det här i Sverige år 2018".

Annons
Annons
Ännu ett pris till Apotea - har starkast varumärke

Ännu ett pris till Apotea - har starkast varumärke

6 000 konsumenter fick säga sitt.

Susanne Ehnbåge berättar om Lindex framtid

Helgläsning: Susanne Ehnbåge berättar om Lindex framtid

Nya super-vd:n i stor intervju om hur Lindex ska erövra den digitala världen och bli ett globalt märke.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta