Mobilen ökar omsättningen men minskar vinsten

Det mobila användandet ökar, något som påverkat sökjätten Googles andra kvartal både positivt och negativt. Medan omsättningen ökade med 19 procent till 14,11 miljarder dollar missade man analytikernas förväntningar och aktien sjönk med 5,7 procent.

Under årets andra kvartal ökade Google sin omsättning med 19 procent jämfört med samma period förra året, till 14,11 miljarder dollar innan avgifter och provisioner. Efter utbetalningar till samarbetspartners landade omsättningen på 11,1 miljarder dollar.

Nettointäkterna slutade på 3,23 miljarder dollar, en ökning med cirka 16 procent jämfört med samma period föregående år. En anledningen till den ökade omsättningen är enligt Googles vd, Larry Page, det ökade mobila användandet

Annons

– Med fler mobila enheter, mer information och mer aktivitet på internet än någonsin tidigare finns det en enorm potential för oss att förbättra användarnas upplevelser. Det är ganska lätt att komma med idéer, men svårare att förverkliga dem och göra dem tillgängliga för miljarder människor. Jag önskar att vi bara kunde knäppa med fingrarna men verkligheten är som så att det är svårt att arbeta i stor skala, och det är vad vi gör, säger Larry Page.

Konverterar till mobila enheter

Men trots den ökade omsättningen missade Google analytikernas förväntningar och vinsten per aktie stannade på 9,56 dollar. Den genomsnittliga prognosen låg på 10,80 dollar per aktie, något som fick aktien att sjunka med 5,7 procent. Och även här verkar det bero på det ökade mobila användandet

Jämfört med samma period förra året ökade Googles sin omsättningen med 23 procent när det gäller företagets annonsverksamhet. Trots det sjönk Googles intäkter från annonser med sex procent jämfört med samma period föregående år.

Anledningen är att allt fler satsar på att marknadsföra sig via mobiler och surfplattor i stället för stationära datorer. Det samtidigt som Googles mobila annonser genererar en mindre vinst eftersom de har en betydligt lägre konverteringsgrad.

– Utmaningen för Google är att återigen öka sina inkomster allt eftersom deras befintliga affärsverksamheter börjar mogna. Deras kärnverksamheten har börjat stanna av, säger Colin Gillis, analytiker på BGC Partners LP .

 
Källa: Bloomberg

Annons