Mobilen avancerar snabbt och avslutar nu många köp

Mobilt står nu för över 30 procent av de globala e-handelstransaktionerna. Det visar en ny undersökning där man även förutspår att vi inom en snar framtid kommer passera 50-procentspärren när allt fler inom e-handeln förstått potentialen, och optimerat sina mobilsajter för konvertering.

Smartphones och surfplattor tar allt större del av e-handeln, något vi sett flertalet rapporter vittna om. Enligt Dibs handlar 37 procent av svenskarna på nätet med mobilen, en ökning med 42 procent jämfört med året innan. En siffra som backas upp av Klarna och plattformsleverantören Tictail.

Nu har även Criteo, som arbetar med beteendebaserad annonsering, släppt en global rapport om den mobila handeln för fjärde kvartalet 2014. Rapporten, som är baserad på Criteos analys av individuell transaktionsdata från över 3 000 marknadsförare inom e-handeln, detaljhandeln och resebranschen globalt, visar att mobilt nu står för över 30 procent av de globala e-handelstransaktionerna.

Annons
Annons

Den pekar också på att mobila enheter i allt större utsträckning används för att slutföra köp, och inte enbart för att söka information om produkter och tjänster.

– Vi har under det gångna året genomfört ett flertal analyser av stora mängder transaktionsdata och ser nu hur det mobila köpbeteendet övergått från att tidigare främst omfatta informationsletande till att kunder nu även slutför sina köp mobilt. Det ger en enorm möjlighet för företag att säkra en ökad försäljning då vi inom en snar framtid kommer passera 50-procentspärren när allt fler inom e-handeln förstått potentialen och optimerat sina mobilsajter för konvertering, säger Jonathan Wolf, globalt produktansvarig på Criteo.

Android plockar äpplen

Apple har länge varit kung på tronen men där håller det nu på att hända saker. Android närmar sig Apple och genererar idag över en tredjedel av alla transaktioner som sker via smartphones.

I europeiska länder som Tyskland, Italien och Spanien har Android gått om Apple och är en fingervisning för europeiska företag att se till möjligheten med att utveckla Androidbaserade applikationer för kunderna.

Samtidigt konstateras att smartphones nu står för en större del av transationerna i den mobila världen. Mobilen står nämligen för 53 procent av de mobila transaktioner inom detaljhandeln, och 66 procent av transaktionerna när det gäller resor.

– Konsumenterna blir allt mer bekväma med att genomföra mobila köp och ställer därför högre krav på anpassade sajter och applikationer. Företag som vill bibehålla en konkurrenskraftig position bör därför under 2015 satsa på att möta kunderna i mobilen, säger Jonathan Wolf.

Källa: Press (1, 2)

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!