Mobilen på väg att förändra E-handelslandskapet

M-handeln har haft en extrem tillväxt den senaste tiden, och enligt många analytiker kommer 2013 vara året då den mobila handeln slår igenom på allvar. Gränsen mellan m-handel och e-handel kommer att suddas ut, och de som inte har en strategi klar är för sent ute.

Det rapporterar i dag Computer Sweden i flertalet artiklar där experter och analytiker ger sin syn på hur m-handeln stöper om e-handeln. Smartphones och surfplattor håller på att förändra e-handeln, och på sikt hela handeln.

Tidigare tvekade många e-handlare på om m-handeln var framtiden. Nästa huvudbry var om de skulle satsa på en anpassad mobilsajt, eller en app.

Annons

– Nu verkar de flesta ha förstått att det bästa är att anpassa sidan för mobilen. Det är mer naturligt och lättare att få alla delar enhetliga, säger Jonas Arnberg, e-handelsexpert på HUI.

Han säger också att vi kommer att sluta titta på om köpen kommer via datorn eller mobilen. Allt är handel, och gränserna kommer att suddas ut inom några år.

– Vi får e-handel inne i butikerna där delar av deras sortiment beställs, det som inte efterfrågas lika mycket. När inte allt behöver finnas inne optimeras omsättningen per kvadrat. Då blir det larvigt att hålla på att tala om e-handel, det viktiga är att alla kanalerna finns på plats, säger Jonas.

Snart den vanligaste plattformen

Att den mobila handeln kommer få sitt stora genombrott under 2013 enligt många bedömare, beror på att surfandet från mobila enheter i år kommer att gå om surfandet från vanliga datorer. Något som redan skett hos t.ex. kedjan MQ.

Många tror också att smarta telefoner och surfplattor snart är de vanligaste hårdvaruplattformarna. Samtidigt har mobila betallösningar fått ett genomslag hos de större aktörerna, och många av de stora detaljhandlarna satsar nu rejält på mobil e-handel.

E-handelsjätten eBay är en av de som säger att deras satsning på m-handeln är anledningen till deras starka resultat den senaste tiden.

Även i Sverige har vi sett fler och fler stora aktörer satsa på mobil e-handel med gott resultat, som till exempel NetOnNet, Clas Ohlson och MQ. Klädkedjan Hennes & Mauritz sköt till och med upp sin e-handelslansering i USA, för att i stället prioriterade sin satsning på m-handeln.

Mindre relevanta begrepp

KappAhl som så sent som för drygt ett år sedan lanserade sin e-handel, släppte i höstas en mobilanpassad hemsida. Mobilsajten är byggd på samma grundplatta som den befintliga e-handelslösningen, och det har gett resultat.

Annons

– Det är helt uppenbart att vi ska ha en mobilsajt. Redan i dag är det fler som besöker oss via mobilen än via vår vanliga sajt, även om flest köp görs där fortfarande, säger marknadsdirektör Anders Paulsson.

Och även han tror att begreppen e-handel och m-handel kommer att bli mindre relevanta i framtiden.

– Jag tror vi går mot integrerade affärsmiljöer som bara skiljer sig åt ur logistisk synpunkt. Det kommer att finnas digitala lösningar i butikerna som kunderna använder.

Källa: Computer Sweden (1, 2, 3)
Bild: Google Galaxy Nexus

Annons