Mobilen visar vägen när Debenhams ökar online

Drygt hälften av den brittiska varuhuskedjans onlineförsäljning kommer nu från mobila enheter, något som är helt i linje med företagets multikanalsatsning med fokus på mobile first.

Debenhams grundades redan 1778 och har idag 352 butiker i 27 länder. Man säljer även på nätet i mer än 60 länder och har under de senaste året gjort betydande investeringar online. Bland annat genom att lansera en ny internationell plattform som ska förbättra kedjans multikanalerbjudande.

Något som har börjat betala av sig enligt den brittiska varuhuskedjan. Debenhams e-handel ökade med 10 procent, till 246 miljoner pund, under de senaste sex månaderna och står nu för 15 procent av kedjans totala försäljning.

Annons
Annons

Smartphones upp med 70 procent

Företagets internationella e-handel ökade med hela 40 procent under perioden och den nya plattformen omfattar i dagsläget fem länder, däribland Tyskland, Frankrike och Australien. Ytterligare länder är på gång inom kort och Debenhams mål är att e-handeln ska stå för 30 procent av den totala försäljningen.

Och här ska den mobila handeln vara en viktig pusselbit. Nästan 50 procent av kedjans onlineförsäljning kommer nu från mobila enheter och allra snabbast ökar smartphones. Under de senaste halvåret ökade köpen från smartphones med hela 70 procent jämfört med samma period förra året.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!