Annons

Mobilens framfart ger andrum åt lagerarbetarna Mobilen sänker stressen på lagret

Mobilens framfart ger andrum åt lagerarbetarna

2018-01-11 07:00

En positiv effekt av den mobila övergången?

Häromdagen kunde vi berätta om hur det faktum att mobiltelefonen äter upp allt mer av e-handeln, leder till fler - men mindre - order. En utveckling som inte är speciellt önskvärd då de flesta e-handlare strävar efter att öka ordervärdet, eftersom detta ofta innebär en bättre marginal.

LÄS ÄVEN: Superhög orderökning i fjol - mobilen kan vara skyldig

Vår analysavdelning har nu tittat närmare på e-handeln genom olika enheter och funnit att mobilen står ut inom ännu ett område. Grafen visar hur stor del av veckans order som läggs på respektive veckodag, uppdelat på desktop, mobil och surfplatta.

Grafen har sett likadan ut de senaste tre åren

Vi kan bland annat se att order lagda via dator är vanligare under början av veckan, medan order lagda via mobil har sin toppdag på söndagen. Surfplattor står för den minsta andelen av alla order, men värt att notera är att andelen surfplatte-order ökar från fredag till lördag, jämfört med de andra enheterna där de istället sjunker.

Annons
Annons

Arbetsbördan på lagret blir jämnare

Det mest spännande är kanske dock att jämföra skillnaden mellan det högsta och det lägsta värdet, på de olika enheterna. På traditionella datorer är skillnaden mellan veckans topp och veckans lågvattenmärke 6,1 procentenheter, medan mobilen endast har en skillnad på 3,5 procentenheter.

En lägre skillnad mellan ordertoppen och den sämsta orderdagen, innebär förstås att lagret får ett något jämnare arbetsflöde.

- I och med att fler och fler order läggs via mobilen, har arbetsbördan på e-handlarnas lager troligen blivit något jämnare över veckan och kommer fortsätta jämna ut sig så länge andelen mobila order fortsätter att öka, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.

Och att andelen mobila order skulle minska är det ingenting som tyder på. De som jobbar på lagret kan alltså tacka mobilen om de får en jämnare arbetsbörda under de kommande åren.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

"Vi kommer att anställa i hög takt nu".

Annons
Annons
Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras <nobr>e-handel</nobr>

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras e-handel

Adidas först ut att testa.

Skincity om släppet:

Skincity om släppet: "Högre tryck än vi hade förutspått"

Stärker nu upp inför Black Friday.

Amazons <nobr>e-handel</nobr> för företag öppnar filial i Sverige

Amazons e-handel för företag öppnar filial i Sverige

B2B-försäljningen till Sverige har ökat?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ebay stämmer Amazon efter att de stulit e-handlare

Ebay stämmer Amazon efter att de stulit e-handlare

Olaglig poaching av säljare på marknadplatsen.

Trump sätter stopp för den billiga Kinaposten

Trump sätter stopp för den billiga Kinaposten

Ska dra sig ur Världspostföreningen.

Batteriexperten passerar 50 miljoner i omsättning

Batteriexperten passerar 50 miljoner i omsättning

Det blir många batterier det.

1
Annons
Annons
Volkswagen ska själv sälja sina bilar direkt på nätet

Volkswagen ska själv sälja sina bilar direkt på nätet

Återförsäljare måste acceptera ny e-handel.

Skokedjans tio fysiska butiker stängs - <nobr>e-handeln</nobr> består

Skokedjans tio fysiska butiker stängs - e-handeln består

"Tillväxten i våra tre onlineaffärer är mycket stark".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Stadium söker:

Customer Analyst

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta