Mobilens framfart ger andrum åt lagerarbetarna

En positiv effekt av den mobila övergången?

Häromdagen kunde vi berätta om hur det faktum att mobiltelefonen äter upp allt mer av e-handeln, leder till fler - men mindre - order. En utveckling som inte är speciellt önskvärd då de flesta e-handlare strävar efter att öka ordervärdet, eftersom detta ofta innebär en bättre marginal.

LÄS ÄVEN: Superhög orderökning i fjol - mobilen kan vara skyldig

Annons
Annons

Vår analysavdelning har nu tittat närmare på e-handeln genom olika enheter och funnit att mobilen står ut inom ännu ett område. Grafen visar hur stor del av veckans order som läggs på respektive veckodag, uppdelat på desktop, mobil och surfplatta.

Grafen har sett likadan ut de senaste tre åren

Vi kan bland annat se att order lagda via dator är vanligare under början av veckan, medan order lagda via mobil har sin toppdag på söndagen. Surfplattor står för den minsta andelen av alla order, men värt att notera är att andelen surfplatte-order ökar från fredag till lördag, jämfört med de andra enheterna där de istället sjunker.

Arbetsbördan på lagret blir jämnare

Det mest spännande är kanske dock att jämföra skillnaden mellan det högsta och det lägsta värdet, på de olika enheterna. På traditionella datorer är skillnaden mellan veckans topp och veckans lågvattenmärke 6,1 procentenheter, medan mobilen endast har en skillnad på 3,5 procentenheter.

En lägre skillnad mellan ordertoppen och den sämsta orderdagen, innebär förstås att lagret får ett något jämnare arbetsflöde.

- I och med att fler och fler order läggs via mobilen, har arbetsbördan på e-handlarnas lager troligen blivit något jämnare över veckan och kommer fortsätta jämna ut sig så länge andelen mobila order fortsätter att öka, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.

Och att andelen mobila order skulle minska är det ingenting som tyder på. De som jobbar på lagret kan alltså tacka mobilen om de får en jämnare arbetsbörda under de kommande åren.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!