Mobilsurfandet under julen större än någonsin

Surfandet från mobila enheter ökar, även under julledigheten. Under julen slogs nya rekord i nätsurfande från smartphones och surfplattor. Samtidigt ändras konsumentens köpbeteende, något som gör att e-handlare når sina kunder även när de traditionellt inte handlar.

Antalet personer som använde sin smartphone eller surfplatta för att surfa på näten under juldagen och annandagen var fler än någon tidigare jul i Storbritannien. Enligt den årliga undersökningen "Online Christmas Activity" från eDigitalResearch och IMRG, surfade 89 procent av de 2 000 tillfrågade nätkonsumenterna på nätet under någon av de två dagarna.

Ungefär en tredjedel, 30 procent av de tillfrågade som surfat under juldagen eller annandagen gjorde det via sin smartphone, och 21 procent från från sin surfplatta. Det är en ökning med 8 procent, respektive 13 procent jämfört med föregående år.

Annons

65 procent uppgav också att de använde Internet under båda dagarna, en ökning från knappt 59 procent förra året, något som visar att nätet verkar ha blivit en viktig del av julen.

Surfar framför teven

Resultaten visade också att knappt hälften, 42 procent av konsumenterna surfat på nätet samtidigt som de tittat på tv under juldagen eller annandag jul. TV-tittandet under julen fortsätter vara en viktig del av julen, men konsumenternas beteende förändras. Något som återförsäljare och varumärken bör vara medvetna om.

Numera är det inte ovanligt att folk hemma i soffan sträcker sig efter sin smartphone eller surfplatta för att kolla upp en produkt som fångat deras intresse när de tittat på tv.

– Det ger varumärken och återförsäljare möjlighet att nå människor även under de dagar då man traditionellt inte shoppar. Därför är det viktigt att integrera alla kanaler så att allt från hemsidan, den mobila appen och reklamen följer samma linje, säger Derek Eccleston, forskningschef på eDigitalResearch.

Mobila kunder inte nöjda

Men det är inte bara efter julafton som de mobila enheterna spelar en viktig roll. Den här julen använde 48 procent av smartphoneägarna sin telefon för att leta rätt på en lämplig julklapp, en ökning med 9 procent jämfört med förra året. En tredjedel använde också sin mobiltelefon för att sen slutföra ett julklappsköp.

17 procent av smartphoneägarna säger också att de sannolikt kommer att spendera mer pengar från sina mobila enheter nästa jul. Ytterligare 31 procent säger att de kan tänka sig det om återförsäljarna jobbar mer för att göra köpupplevelsen så snabb, enkel och smidig som möjligt.

Av de som handlat via mobilen är det endast 24 procent som är helt nöjda med köpupplevelsen. E-handlarna har helt enkelt lite att jobba med när det gäller att anpassa butikerna till mobila besökare. Det är dock en ökning med 6 procent jämfört med förra året, vilket tyder på att den mobila utvecklingen går åt rätt håll.

Källa: IMRG

Annons

Annons