Mobilt spelar en allt större roll i inköpsprocessen

Nästan hälften av alla brittiska konsumenter använder mobila enheter som sitt främsta verktyg när de ska ska ta reda på fakta inför ett köp, både på och utanför nätet. En av fyra säger samtidigt att de enbart använder sin smartphone eller surfplatta inför ett stundande köp.

Konsumenter spenderar mer tid än någonsin med sina mobila enheter, både i och utanför hemmet. Det visar en ny undersökning utförd av Nielsen, UK Mobile Path-to-Purchase Study, där man frågat drygt 2 000 brittiska konsumenter om hur de använder sina mobila enheter när det kommer till shopping.

Enligt undersökningen svarar 60 procent, att senast de befann sig i hemmets lugna vrå, valt att använda sig av sin smartphone istället för datorn. Och konsumenterna blir allt mer vana, och nöjda, med att använda mobila enheter för att shoppa och ta reda på fakta inför ett köp.

Annons

– I takt med att den mobila användarupplevelsen fortsätter att förbättras, vänder sig konsumenterna allt oftare till sina mobila enheter, oavsett om de är hemma eller på språng. Mobila användare förlitar sig ofta på sina mobila enheter som sin enda källa till information inför ett köp. Det skapar stora möjligheter för varumärken att nå konsumenter, locka in dem i butiken och i slutändan påverka deras inköp, säger Monica Ho, SVP of marketing på xAd.

Anpassad marknadsföring

46 procent av de tillfrågade svarar att de använder mobila enheter som det främsta verktyget när de ska ska ta reda på fakta inför ett köp, både på och utanför nätet. Samtidigt uppger 25 procent att de enbart använder smartphones eller surfplatta inför ett stundande inköp.

Den största mobila aktiviteten sker i början av inköpsprocessen och endast 20 procent vet exakt vad de är ute efter när de plockar upp sin mobila enhet. Konsumenter räknar också med att det ska gå snabbt från idé till avslut. Nästan 50 procent säger att vill göra sina inköp inom en dag och 30 procent är ute efter att göra ett köp inom en timme

Mobilt har helt klart blivit en en viktig del av inköpscykeln. Den mobila inverkan är dock inte begränsad till att enbart innefatta smartphones eller surfplattan. Av de tillfrågade svarar 31 procent att de även besökt en fysisk butik under sökprocessen.

– Vår studie bekräftar att mobilt är en kraftfull del av dagens inköpsprocess och understryker den växande möjligheten för annonsörer att nå köpsugna konsumenter. Annonsörer som förbättrar sin förståelse för hur konsumenter interagerar med mobila enheter i hela inköpscykeln, kan anpassa sin annonsering för att nå konsumenter när de är som mest öppna för påverkan, säger Bill Dinan, vd för Telmetrics


Källa: Internet Retailing

Annons
Annons