Mobilt står för 10 procent av den danska e-handeln

Dansk e-handel är på god väg mot 100 miljarder där den mobila e-handeln ökade med 66 procent under årets första sex månader.

I en nyligen publicerad rapport kunde Dansk Ehrverv, Danmarks motsvarighet till Svensk Handel, konstatera att Danmarks årliga e-handelsomsättning för första gången passerat 100 miljarder danska kronor på ett år.

Nu kommer ytterligare en rapport, den här gången från branschorganisationen för e-handel, FDHI, som visar att den totala siffran för 2016 troligtvis kommer att bli högre än så. Enligt deras siffror har nämligen danskarna spenderat 50 miljarder danska kronor under årets första sex månader.

Annons
Annons

Och då återstår stora e-handelsdagar som Black Friday och Cyber Monday, samt den beryktade julhandeln.

Snabbt och bekvämt

Totalt räknar FDIH att e-handeln kommer att öka med 15 procent i år jämfört med 2015. Samtidigt konstaterar man att den mobila handeln växer sig allt större. Under det första halvåret 2016 har antalet köp via mobiltelefonen ökat med 66 procent.

Något som innebär att den mobila handeln idag står för 10 procent av den totala e-handeln i Danmark, upp från förra årets 6 procent. Jämfört med Sverige ligger man dock lite efter. Enligt färska siffror från Ehandel.se Analytics så ligger motsvarande siffra i Sverige på över 30 procent. 

Dagligvaror toppar handeln i de danska mobilerna medan skor och kläder kommer in som nummer två. När dansken vispar fram surfplattan är det däremot sport- och fritidsutrustning som kniper förstaplatsen.

– Bekvämlighet är det första ordet som jag kommer att tänka på när jag ser siffrorna. Mobiltelefoner finns alltid till hands och surfplattan är enkel och snabb att använda. Det passar fint in i en hektisk dag för barnfamiljer, säger Niels Ralund, administrativ direktör för FDIH.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!