Annons

Mode-startup fick 300 jobbansökningar på två dagar David Ashman, redaktör och projektledare på FashionHunt

Mode-startup fick 300 jobbansökningar på två dagar

2017-08-10 12:56

Nu ska de samla svenska modenäthandlare under ett och samma tak.

Så sent som igår skrev vi om leverantören Kodmyrans problem att hitta kompetent personal utan orimliga krav. 

Det problemet har mode-startupen FashionHunt däremot inte haft. När de sökte skribenter till sin nya sajt, fick de istället 300 ansökningar från hugade personer.

- Det var helt galet! Det blev ett heltidsjobb under några veckor att gå igenom alla ansökningar, ta arbetsprover och göra intervjuer på telefon, berättar David Ashman, som är en av tre killar som ligger bakom den nya sajten.

Söker bland ledande onlinebutiker

Tillsammans med kompanjonerna Daniel Natanzon och Fredrik Elväng har han satt upp en sajt som ska samla mode på nätet under samma tak. Det innebär att den som går in på sajten och söker på exempelvis “röd tröja”, får upp annonser från ett antal olika nätbutiker som säljer just den produkten. Med i urvalet finns enligt FashionHunt “de ledande online-butikerna för kläder, skor och accessoarer på den svenska marknaden”.

Men sajten kommer också att ha en avdelning där de producerar och publicerar redaktionellt material - därav behovet av skribenter.

- Våra skribenter kommer att skriva reportage och göra intervjuer om mode, berättar David Ashman.

Även om FashionHunt är ett nytt e-handelsprojekt, så är han ingen gröngöling i branschen. Bland annat sitter han i styrelsen för Droshi, som hjälper e-handlarna att droppa logistikkrånglet. 

Håller koll på rabatter

Vad gäller Daniel och Fredrik har de sina bakgrunder inom marknadsföring respektive programmering. 

Annons
Annons

Med sina erfarenheter har trion också lyckats designa en sajt som ständigt håller koll på olika prisuppdateringar, så att kunderna alltid ska få lägsta möjliga pris.

Framtidssäkrar med mobile first

En annan ledstjärna har varit att helt utgå ifrån konceptet “mobile first”, alltså att sajten i huvudsak är anpassad efter mobil trafik.

- 60-70 procent av vår trafik är mobil trafik och på det här sättet vill vi göra sidan ännu mer intressant, säger David Ashman, som ser det hela som ett sätt att “framtidssäkra tjänsten”.

Av samma orsak har företaget också jobbat extra med att göra sidan riktigt snabb.

- 65 procent av besökarna lämnar sajten om den inte laddar inom tre sekunder, så det gäller att vara snabb.

Hittade ni de skribenter ni sökte bland alla 300 sökanden?

- Ja, vi har valt ut en handfull personer som kommer att börja skriva om mode på sajten, avslutar David Ashman.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta