Annons

Mode-startup fick 300 jobbansökningar på två dagar David Ashman, redaktör och projektledare på FashionHunt

Mode-startup fick 300 jobbansökningar på två dagar

2017-08-10 12:56

Nu ska de samla svenska modenäthandlare under ett och samma tak.

Så sent som igår skrev vi om leverantören Kodmyrans problem att hitta kompetent personal utan orimliga krav. 

Det problemet har mode-startupen FashionHunt däremot inte haft. När de sökte skribenter till sin nya sajt, fick de istället 300 ansökningar från hugade personer.

- Det var helt galet! Det blev ett heltidsjobb under några veckor att gå igenom alla ansökningar, ta arbetsprover och göra intervjuer på telefon, berättar David Ashman, som är en av tre killar som ligger bakom den nya sajten.

Söker bland ledande onlinebutiker

Tillsammans med kompanjonerna Daniel Natanzon och Fredrik Elväng har han satt upp en sajt som ska samla mode på nätet under samma tak. Det innebär att den som går in på sajten och söker på exempelvis “röd tröja”, får upp annonser från ett antal olika nätbutiker som säljer just den produkten. Med i urvalet finns enligt FashionHunt “de ledande online-butikerna för kläder, skor och accessoarer på den svenska marknaden”.

Men sajten kommer också att ha en avdelning där de producerar och publicerar redaktionellt material - därav behovet av skribenter.

- Våra skribenter kommer att skriva reportage och göra intervjuer om mode, berättar David Ashman.

Även om FashionHunt är ett nytt e-handelsprojekt, så är han ingen gröngöling i branschen. Bland annat sitter han i styrelsen för Droshi, som hjälper e-handlarna att droppa logistikkrånglet. 

Håller koll på rabatter

Vad gäller Daniel och Fredrik har de sina bakgrunder inom marknadsföring respektive programmering. 

Annons
Annons

Med sina erfarenheter har trion också lyckats designa en sajt som ständigt håller koll på olika prisuppdateringar, så att kunderna alltid ska få lägsta möjliga pris.

Framtidssäkrar med mobile first

En annan ledstjärna har varit att helt utgå ifrån konceptet “mobile first”, alltså att sajten i huvudsak är anpassad efter mobil trafik.

- 60-70 procent av vår trafik är mobil trafik och på det här sättet vill vi göra sidan ännu mer intressant, säger David Ashman, som ser det hela som ett sätt att “framtidssäkra tjänsten”.

Av samma orsak har företaget också jobbat extra med att göra sidan riktigt snabb.

- 65 procent av besökarna lämnar sajten om den inte laddar inom tre sekunder, så det gäller att vara snabb.

Hittade ni de skribenter ni sökte bland alla 300 sökanden?

- Ja, vi har valt ut en handfull personer som kommer att börja skriva om mode på sajten, avslutar David Ashman.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

Annons
Annons
PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

Ska "på ett pedagogiskt sätt förskjuta fokus från kvinnors utseende".

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

"De är den ideala förebilden för en ny generation företagare".

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Eget varumärke på gång.

Annons
Annons
Sålde

Sålde "slampig häxdräkt" för barn - möttes av kritikstorm

"En dålig översättning från spanska".

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för <nobr>e-handeln</nobr>

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för e-handeln

E-handelstrafiken ökade med mer än 50 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem