Annons

Modehandeln på nätet tog fart under februari månad

Modehandeln på nätet tog fart under februari månad

2014-03-12 11:04

Försäljningen av kläder på nätet tog sig något under februari månad och ökade med 1 procent jämfört med samma period förra året. Trots det har försäljningen via nätet minskat med 1,2 procent hittills i år. Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil.

Svensk Handel Stil har släppt sitt Stilindex för februari månad. En rapport som mäter försäljningstillväxten i fackhandeln och ger en indikation på försäljningsutvecklingen. Årets första månad var ingen munter läsning för landets e-handlare, men i februari ser det något bättre ut.

För även om försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 1,6 procent jämfört med samma månad förra året. Ökade försäljningen av kläder som säljs via e-handel med 1 procent.
– Februari är den minsta försäljningsmånaden på året, inklämt mellan vinterns slut och innan vårhandeln kommit igång, varför inga slutsatser egentligen kan dras av utfallet. E-handeln hade en ökning, om än blygsam, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Mars väntas bli bra

Från och med januari i år redovisas även e-handelsförsäljningen i Stilindex och sett till utvecklingen hittills i år, januari-februari, har försäljningen av kläder via nätet minskat med 1,2 procent. Men mars kan bli en intressant månad enligt Sandström.
– Förra året var månaden en rysare för hela sällanköpshandeln med en minskning för skor på nästan 23 procent och för kläder närmare åtta procent. I år kommer mars, med stor sannolikhet, att visa plussiffror både med tanke på fjolårets siffror och på att påsken i år infaller i april. Påsken har, i motsats till vad många tror, en negativ inverkan på sällanköpshandeln, säger Mikael Sandström.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Annons
Annons
Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Annons
E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta