Modejätten Mango sålde för 300 miljoner i e-handeln

Trots det går bolaget med förlust för första gången någonsin.

25,6 procents ökad omsättning och 294 miljoner euro som rullat in bara via e-handeln. Så gick det för den spanska klädkedjan Mangos nätbutik under 2016, rapporterar den spanska nyhetssajten elEconomista.es.

Minus 61 miljoner förra året

Trots e-handelns succéartade utveckling går dock företaget med förlust för första gången sedan starten. Resultatet för hela koncernen under 2016 landade på minus 61 miljoner euro, vilket kan jämföras med en nettovinst på 4 miljoner euro under 2015. Totalt både i e-handel och butiker omsatte kedjan drygt 2,2 miljarder euro, jämfört med 2015 då den totala omsättningen landade på 2,3 miljarder euro.

Annons

Orsaken till de röda siffrorna ska ha varit resultatet av svaga växelkurser och att företaget påbörjat ett omvandlingsarbete. Exakt vad omvandlignen ska syfta till, är dock oklart.

Satsade 138 miljoner på nya butiker

Företaget ska även under 2016 ha satsat 138 miljoner euro på att öppna nya butiker, ett helt nytt logistikcenter utanför Barcelona och en ny affärsmodell som de kallar “snabbt mode”.

Merparten, 79 procent, av företagets omsättning under förra året kommer från utlandet. Endast 21 procent kom därmed från den inhemska marknaden i Spanien.

Optimism kring 2017

Nu räknar Mango med att gå med vinst under 2017 och EBITDA under året beräknas uppgå till 150 miljoner euro. Och det går i rätt riktning.

Bara under första halvåret i år rapporterar kedjan en försäljningsökning med 45 miljoner kronor och ett EBITDA som landar på mer än 30 miljoner kronor.

Över 2000 butiker

Enligt Mangos VD Daniel López, så har dessutom förändringar i ledningen gjort att företaget kommer att förbli ett av de stora multinationella företagen inom modebranschen.

Förutom e-handeln har Mango totalt 2217 fysiska butiker fördelat på 110 länder.

Annons
Annons