Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

"Ett stort utbud gör det svårare för kunden att hitta det de söker".

En digital personal shopper är något som många nätmodehandlare eftersträvar i olika former. Zalando testade redan 2015 sin variant, kallad Zalon, i Tyskland. Och idag meddelar modejätten att den digitala stylingtjänsten kommer till Sverige.

Grundtanken med Zalon by Zalando är att hjälpa kunderna att navigera det enorma utbud som e-handlaren har i sin nätbutik.

Annons

- Ett stort utbud har alltid varit fördelen med onlineshopping, men det gör det också svårare för kunden att hitta det de söker. Vi såg ett behov av vägledning och kom på idén om en digital stylingtjänst riktad till både män och kvinnor. Att ha en personlig stylist har tidigare varit något exklusivt och få förunnat, men med Zalon kan vi göra det tillgängligt för alla utan att det behöver kosta extra. Vi är glada över att för första gången erbjuda vår service i Sverige, säger Zalons vd Ivo Scherkamp i ett pressmeddelande.

"En ännu mer kurerad upplevelse"

Den nya tjänsten hittar man på Zalon.se och den ska vara gratis att använda. Kunden fyller i ett formulär och kan sedan chatta med en stylist som väljer ut ett antal plagg som sedan skickas ut till kunden i en “Zalon-box”. Tanken är att Zalon ska ge likvärdig service med den som man kan få i en fysisk butik.

- Svenska kunder är väldigt modemedvetna, men de vill gärna också ha råd och inspiration. Tillsammans med lokala stylister kan vi nu erbjuda en ännu mer inspirerande och kurerad shoppingupplevelse för våra svenska kunder genom vårt breda stora sortiment av internationella och nordiska varumärken, säger David Hejgaard, Nordenchef på Zalando.

Zalon ska totalt anställa 800 stylister och i Sverige räknar företaget med att ha 25 modekonsulter på plats vid årsskiftet. Tjänsten finns sedan tidigare i Tyskland, Österrike, Schweiz, Nederländerna och Belgien.

Annons