Modekedjan Cubus lanserar sin första nätbutik

Norska Cubus är nästa modekedja att öppna upp en egen nätbutik. Tanken är att e-handeln ska öka tillgängligheten och fungera som inspiration för kunderna. Sverige och Norge är först ut men planen är att öppna upp för fler länder de kommande åren.

Cubus har idag 325 butiker i Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Polen och Lettland. Något de inte har haft är en nätbutik, fram tills nu vill säga.

– Vi ser att marknaden har förändrats de senaste åren och att kunden förväntar sig tillgänglighet. Vi växer tillsammans med våra kunder och vill anpassa oss efter deras behov. De efterfrågar tillgänglighet och nu får de en butik som är öppen dygnet runt, sju dagar i veckan, säger Ulricha Ivares, Marketing Coordinator Sweden.

Annons

Kollektionen på nätet kommer att vara samma som i de fysiska butikerna, och för att underlätta för kunderna, kommer det även vara möjligt att byta sina nätköp i butikerna.

Gränserna suddas ut

Att shoppa online är numera en självklarhet, och något som allt fler inser. Tidigare i veckan lanserade Cheap Monday sin första e-handel på 18 marknader i Europa. Cubus slog upp portarna i samma veva men har valt att börja i lite mindre skala.

– Vi har startat med Sverige och Norge i denna omgång men har ambitioner att öppna i ytterligare två till tre länder under 2014/2015. Vi tänker först och främst öppna i länder där vi redan har butiker och där vi känner marknaden, säger Ulricha Ivares.

Man är dock säkra på att e-handeln och de fysiska butikerna kommer hjälpa varandra att växa, och att gränserna mellan dem kommer att suddas ut mer och mer.

– Cubus shop online skall enligt planerna bli en lika attraktiv plats att shoppa på och hämta inspiration från som våra existerande flagship-stores är i dag. Vi tror att våra traditionella butiker kommer att få nytta av webbshoppen genom att många hämtar inspiration online men sedan beger sig till butikerna för att prova varorna och handla dem i butiken, säger Ulricha Ivares.

Annons