Modemärke i konkurs efter förlust på över 5 miljoner

"Möjlighet att rensa upp och hitta nya vägar framåt".

Wacay Weekend Adventure Company har försatts i konkurs vid Göteborgs tingsrätt, det rapporterar tidningen Habit. Modemärket, som bland annat backats upp av e-handelsinvesterarna på Wellstreet och entreprenören Alexander Hars, gjorde förra året en förlust på över 5 miljoner kronor, med en omsättning på 1,5 miljoner.

Modemärket hade e-handeln som bas men jobbade med ett fysiskt showroom-koncept. Ett koncept där ett mindre fysiskt utbud kompletterades med det större utbudet på nätet, genom teknik från företaget Touchtech. Wacay var även en del av projektet The Fitting Room i höstas som jobbade med just digitala e-handelsskärmar.

Annons

LÄS ÄVEN: Pop-up sålde bara via skärmar - ökade e-handeln med 43%

Konkursförvaltaren Stefan Skeppstedt letar nu efter en köpare till varumärket, lagret och webbutiken. Lagret sägs ha ett värde omkring 5,8 miljoner kronor.

- Det tar tid att etablera ett varumärke och få snurr på försäljningen och när då också ägarbilden som i det här fallet är tämligen spretig kan det bli svårarbetat. Men jag ser inte det här som någon katastrof och i ett sådant läge kan en konkurs göra att man får möjlighet att rensa upp och hitta nya vägar framåt, säger konkursförvaltaren till Habit.

Annons