Annons

Modemärke köps av Löwengrip - ska gå globalt med e-handel Foto: Kaiketsu/Wikipedia (CC BY 3.0) Isabella Löwengrip

Modemärke köps av Löwengrip - ska gå globalt med e-handel

2018-01-11 08:24

"Det har inte känts helt rätt i magen förrän nu".

Som vi vet har entreprenören Isabella Löwengrip redan flera pågående e-handelsföretag. Inte minst då det egna skönhetsvarumärket, Löwengrip Care and Colour, LCC, som även har en egen e-handel.

Nu utökas företagsportföljen med ytterligare ett e-handelsbolag - som Löwengrip ska ha köpt upp via sin nystartade startup-fabrik Nordic Tech House. Den här gången rör det sig om ett modemärke vid namn Stylein, som ska ha grundats redan för 15 år sedan, men under de senaste åren kommit att satsa allt mer på e-handel. Det skriver Breakit.

Flyttade 20% av försäljningen till e-handeln

Bara under det senaste året ska Stylein ha lyckats flytta ungefär 20 procent av försäljningen från fysisk butik till sin egen e-handel.

Annons
Annons
- Detaljhandeln med de små butikerna ute i landet har det väldigt tufft nu. Därför gäller det för oss att vara starka och tydliga i våra egna kanaler, även om varuhus som NK och Åhléns fortfarande såklart är väldigt viktiga för oss, säger företagets vd och grundare Elin Alemdar, till Breakit.

“Har digitala muskler”

Enligt henne så kommer den stora vinsten med uppköpet bestå i att modemärket nu kommer att kunna få ta del av den kompetens som finns inom ramen för Nordic Tech House.

- Nordic Tech House har digitala muskler som vi inte har internt på bolaget. Det kändes direkt som en väldigt bra match när killarna där kunde måla upp för oss alla möjligheter som fanns med vår sajt och allt man kan göra med den. Nu vill vi växa som ett globalt modemärke med en egen stark digital plattform, säger hon.

Tidigare förfrågningar kändes fel i magen

Och enligt Alemdar är det inte första gången som de får erbjudanden om uppköp.

- Vi har haft flera potentiella delägare som visat intresse för oss under åren. Det har alltid varit väldigt lärorikt för mig att se bolaget från ett utifrånperspektiv, men det har inte känts helt rätt i magen förrän nu. Andra har frågat mig vad jag skulle vilja göra med en påse pengar, men Nordic Tech House presenterade istället allt de tyckte att de kunde tillföra till Stylein som varumärke. Jag är väldigt stolt över att få alliera mig med så smarta människor, säger hon.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta