Modemärke köps av Löwengrip – ska gå globalt med e-handel

"Det har inte känts helt rätt i magen förrän nu".

Som vi vet har entreprenören Isabella Löwengrip redan flera pågående e-handelsföretag. Inte minst då det egna skönhetsvarumärket, Löwengrip Care and Colour, LCC, som även har en egen e-handel.

Nu utökas företagsportföljen med ytterligare ett e-handelsbolag - som Löwengrip ska ha köpt upp via sin nystartade startup-fabrik Nordic Tech House. Den här gången rör det sig om ett modemärke vid namn Stylein, som ska ha grundats redan för 15 år sedan, men under de senaste åren kommit att satsa allt mer på e-handel. Det skriver Breakit.

Annons

Flyttade 20% av försäljningen till e-handeln

Bara under det senaste året ska Stylein ha lyckats flytta ungefär 20 procent av försäljningen från fysisk butik till sin egen e-handel.

- Detaljhandeln med de små butikerna ute i landet har det väldigt tufft nu. Därför gäller det för oss att vara starka och tydliga i våra egna kanaler, även om varuhus som NK och Åhléns fortfarande såklart är väldigt viktiga för oss, säger företagets vd och grundare Elin Alemdar, till Breakit.

“Har digitala muskler”

Enligt henne så kommer den stora vinsten med uppköpet bestå i att modemärket nu kommer att kunna få ta del av den kompetens som finns inom ramen för Nordic Tech House.

- Nordic Tech House har digitala muskler som vi inte har internt på bolaget. Det kändes direkt som en väldigt bra match när killarna där kunde måla upp för oss alla möjligheter som fanns med vår sajt och allt man kan göra med den. Nu vill vi växa som ett globalt modemärke med en egen stark digital plattform, säger hon.

Tidigare förfrågningar kändes fel i magen

Och enligt Alemdar är det inte första gången som de får erbjudanden om uppköp.

- Vi har haft flera potentiella delägare som visat intresse för oss under åren. Det har alltid varit väldigt lärorikt för mig att se bolaget från ett utifrånperspektiv, men det har inte känts helt rätt i magen förrän nu. Andra har frågat mig vad jag skulle vilja göra med en påse pengar, men Nordic Tech House presenterade istället allt de tyckte att de kunde tillföra till Stylein som varumärke. Jag är väldigt stolt över att få alliera mig med så smarta människor, säger hon.

Annons