Annons

Modetjänsterna går ihop - omsätter över 800 miljoner Julia Bösch

Modetjänsterna går ihop - omsätter över 800 miljoner

2019-05-31 16:02

Stärker sig i fajten med Zalando.

Den personliga shoppingtjänsten Outfittery, som hjälper män att köpa moderiktiga kläder, har gått ihop med ärkerivalen Modomoto. Båda e-handelsföretagen har samma affärsidé och båda har sin bas i Berlin. Modomoto grundades 2011 och Outfittery 2012.

Nio marknader i Europa

Nu meddelar konkurrenterna att de slår sina kloka huvuden ihop och skapar en marknadsledare i Europa inom personlig shopping för män. Officiellt är det Outfittery och Curated Shopping Group, ägare av tjänsterna Modomoto, The Cloakroom och Box31, som går ihop. Den sammanslagna verksamheten kommer att vara aktiv på nio marknader i Europa, däribland Sverige.

Outfitterys vd, Julia Bösch, kommer att leda det gemensamma bolaget och det kommer även vara varumärket Outfittery som används framöver på alla marknader och för alla tjänster.

Enligt tysk media och modetidningar så är sammanslagningen ett svar på pressen från mer traditionella nätmodehandlare. Zalando pekas bland annat ut med sin tjänst Zalon by Zalando, som också ska erbjuda personlig shopping.

Annons
Annons

Har hjälpt en miljon män

Tillsammans hoppas Outfittery och Modomoto kunna stå emot konkurrensen och förstås också kunna erbjuda en bättre tjänst. Företagets gemensamma omsättning sägs ligga på 80 miljoner euro, runt 850 miljoner kronor, under de senaste tolv månaderna. Totalt har företagen hjälpt till att klä över en miljon män.

- Under de senaste åren har vi - oberoende av varandra - byggt två framgångsrika företag med samma vision: att göra shoppingupplevelsen för män lättare och roligare. Vi tror att det nu är rätt tid att gå ihop för att bygga en ännu starkare, pan-europeisk Curated Shopping-tjänst, säger Julia Bösch, vd för det gemensamma bolaget.

Integrationen av de två tjänsterna beräknas vara klar innan året är slut.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons
Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Annons
Annons
Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta