Modetjänsterna går ihop – omsätter över 800 miljoner

Stärker sig i fajten med Zalando.

Den personliga shoppingtjänsten Outfittery, som hjälper män att köpa moderiktiga kläder, har gått ihop med ärkerivalen Modomoto. Båda e-handelsföretagen har samma affärsidé och båda har sin bas i Berlin. Modomoto grundades 2011 och Outfittery 2012.

Nio marknader i Europa

Nu meddelar konkurrenterna att de slår sina kloka huvuden ihop och skapar en marknadsledare i Europa inom personlig shopping för män. Officiellt är det Outfittery och Curated Shopping Group, ägare av tjänsterna Modomoto, The Cloakroom och Box31, som går ihop. Den sammanslagna verksamheten kommer att vara aktiv på nio marknader i Europa, däribland Sverige.

Annons

Outfitterys vd, Julia Bösch, kommer att leda det gemensamma bolaget och det kommer även vara varumärket Outfittery som används framöver på alla marknader och för alla tjänster.

Enligt tysk media och modetidningar så är sammanslagningen ett svar på pressen från mer traditionella nätmodehandlare. Zalando pekas bland annat ut med sin tjänst Zalon by Zalando, som också ska erbjuda personlig shopping.

Har hjälpt en miljon män

Tillsammans hoppas Outfittery och Modomoto kunna stå emot konkurrensen och förstås också kunna erbjuda en bättre tjänst. Företagets gemensamma omsättning sägs ligga på 80 miljoner euro, runt 850 miljoner kronor, under de senaste tolv månaderna. Totalt har företagen hjälpt till att klä över en miljon män.

- Under de senaste åren har vi - oberoende av varandra - byggt två framgångsrika företag med samma vision: att göra shoppingupplevelsen för män lättare och roligare. Vi tror att det nu är rätt tid att gå ihop för att bygga en ännu starkare, pan-europeisk Curated Shopping-tjänst, säger Julia Bösch, vd för det gemensamma bolaget.

Integrationen av de två tjänsterna beräknas vara klar innan året är slut.

Annons