Annons

Möbler och heminredning nästa stora grej på nätet

Möbler och heminredning nästa stora grej på nätet

2013-11-29 14:04

Möbler och e-handel har inte alltid gått hand i hand, men det är något som ändrats på senare tid. Nu tror många på samma utveckling som redan skett i många andra branscher som böcker, elektronik och kläder. Möbler och heminredning spås bli nästa område som får se försäljningen flytta ut på nätet.

Den tyska e-handlaren och postorderföretaget Otto är en av de största aktörerna på nätet i Europa efter Amazon. Man har en mängd olika nätbutiker och har ett gigantisk produktutbud med allt från leksaker till parfym och tvättmaskiner.

Men nästa stora grej enligt den tyska jätten är möbler. Otto är redan den största återförsäljaren av möbler på nätet i Tyskland med en marknadsandel på 30 procent. Nu hoppas man kunna öka försäljningen med hundratals miljoner euro till år 2015.

– Online-marknaden inom möbelsektorn är fortfarande relativt liten och visar stora tillväxtmöjligheter. Därför kommer vi att satsa kraftigt på detta område framöver, säger Alexander Birken, chef för Otto Groups flerkanaliga distanshandel.

Växer med 10 procent per år

Många stora möbelkedjor har varit sena med att anamma e-handeln. Främst tack vare kostnaderna för att skicka skrymmande paket, och det faktum att kunder inte kan känna och klämma på produkterna innan de handlar.

Det sistnämnda var ett tvivel som även klädbranschen brottades med i början, men kläder är nu den största e-handelssektorn i Europa. Något som förändrat attityden hos både köpare och säljare och gjort att möbelförsäljningen på nätet nu växer snabbt.

Marknadsundersökningsföretaget Euromonitor förutspår att den globala nätförsäljningen av möbler och heminredning kommer att växa med nästan 10 procent per år. Från 20 miljarder dollar 2013, till 24 miljarder dollar 2015. Och man är inte ensamma om att tro på tillväxt.

IKEA:s tyska vd sa nyligen att 10 procent av deras försäljning så småningom kommer att komma från e-handeln. Störst är tillväxten i Tyskland där nätförsäljningen av möbler ökade med 58 procent under 2012 till 1,66 miljarder dollar enligt landets branschorganisation för e-handel, BVH.

Liknande siffror i Sverige

Det här är något som märks av även i Sverige. E-barometern för årets tredje kvartal visar på nya starka tillväxtsiffror inom segmentet möbler och inredning online. E-handeln ökade med hela 12 procent under perioden, vilket kan jämföras med försäljningen för branschen i sin helhet som ökade med 1,5 procent.

Hittills i år har försäljningen på nätet ökat med 18 procent jämfört med motsvarande period 2012. Och allt talar för en fortsatt stark ökning av tillväxttakten i samband med att etablerade butikskedjor väljer att satsa på e-handeln.

– Det är få branscher som kommer förändras lika mycket som möbelbranschen de kommande två, tre åren. Ett exempel är Mio som lanserar sin e-handel i månadsskiftet och många andra duktiga aktörer marknadsför budskapet möbler online aggressivt i traditionella medier. Konsumentens köpbeteende förändras då ännu snabbare tack vare utvecklingen vi ser. Allt fler Svenskar kommer se fördelarna med att handla möbler på nätet, säger Anni Påhlman, VD på möbelbutiken Confident Living.

Och nu tror man på samma utveckling som redan skett i många andra branscher tidigare. När kategorin sportartiklar såg aktörer som Stadium, Sportamore och Team Sportia satsa på onlinesegmentet steg tillväxttakten snabbt till över 30 procent.

– Det som sker är inget unikt, utan har inträffat i många andra branscher tidigare. Vi kommer ta vara på möjligheterna som förändringen innebär för att fortsätta skapa den i särklass bästa möbelbutiken i segmentet, säger Anni Påhlman.

 

Källor: Business World, Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handeln som ökade med 400 procent på två år

E-handeln som ökade med 400 procent på två år

Bra Sommarmöblers e-handel gick från att stå för 5 till 25 procent av försäljningen.

Annons
Annons

Sportlala tar in fem miljoner - ska satsa på friluftsliv

Med nya miljoner i bagaget ska Sportlala bland annat rekrytera ny personal.

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

Ehandel.se har undersökt varför den färdigplanerade matkassen måste beställas en vecka i förväg medan den självplockade kassen kan levereras samma dag.

Digital begravningsbyrå får kritik:

Digital begravningsbyrå får kritik: "En förödande lögn"

Begravningstjänsten Funera fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för att ha vilselett kunderna med en prisjämförelse.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ogvall tar strid för <nobr>e-handeln</nobr> - rasar mot spritförbudet

Ogvall tar strid för e-handeln - rasar mot spritförbudet

Dubbelmoral av Sveriges regering, anser Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall.

Adlibris tar in ny kassa - ska möta nytt köpbeteende

Adlibris tar in ny kassa - ska möta nytt köpbeteende

Adlibris fysiska butik ska bli ett e-handelsombud. Nu tar företaget in en ny kassalösning. 

Shopifys Google-ambitioner: mångdubblar personalstyrkan

Ska utöka personalen från 200 till 1000.

Annons
Annons
E-handeln ökar kraftigt - över <nobr>40 000</nobr> butiksjobb försvinner

E-handeln ökar kraftigt - över 40 000 butiksjobb försvinner

Tre handelsbolag om dagen i konkurs - men e-handeln boomar fram till 2025.

Ny forskning: Folk på plats viktigt för framgång utomlands

E-handlare som vill in på en ny marknad gör klokt i att satsa på geografisk närvaro, enligt en ny avhandling.

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet:

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet: "Har en samsyn"

Frakttjänsten och e-handlaren fördjupar sitt samarbete.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Nosto Solutions Ab söker:

Business Development Manager - Sweden

SwedOffice söker:

Digital marknadsförare/marknadsansvarig

Sharespine AB söker:

Integrationstekniker e-handel

Indiska Magasinet AB söker:

Produktägare/Projektledare e-handel och Omnikanal

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem